12

چهارمین انقلاب صنعتی و تحول در تولید

در ۱۲ دقیقه این متن را بخوانید

اینترنت اشیا می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی شود که اساساً صنعت را از نو پیکربندی می‌کند. صنعت ۴.۰، IoT صنعتی و دیجیتالی سازی در حال حاضر برخی از موارد مورد بحث برای تغییر و بهینه سازی در تولید هستند. صنعت ۴.۰ که به عنوان انقلاب صنعتی چهارم شناخته می‌شود، اصطلاحی است که توسط ائتلافی از دانشگاه‌ها، شرکت‌ها، اتحادیه‌های کارگری و ارگان‌های دولتی در آلمان اتخاذ شده است و نشانه تغییر در چشم انداز سنتی تولید است که به زبان ساده، کارخانه‌ها را هوشمند می کند.

اما تکامل صنعت از ابتدا تا کنون چگونه بوده است؟

اولین انقلاب صنعتی

اولین انقلاب صنعتی بین اواخر دهه ۱۷۰۰ و اوایل ۱۸۰۰ اتفاق افتاد. در این دوره، تولید از تمرکز بر کار دستی انجام شده توسط افراد و کمک حیوانات، به شکل بهینه تری که با استفاده از موتورهای مجهز به آب و بخار و سایر انواع ابزارهای ماشینی انجام می‌شد، تکامل یافت.

انقلاب صنعتی دوم

در اوایل قرن ۲۰، جهان با ورود فولاد و استفاده از برق در کارخانه‌ها وارد انقلاب صنعتی دوم شد. ورود برق، تولیدکنندگان را قادر به افزایش کارایی کرد و به تحرک بیشتر ماشین آلات کارخانه کمک کرد. در این مرحله بود که مفاهیم تولید انبوه مانند خط مونتاژ به عنوان راهی برای افزایش بهره وری معرفی شد.

انقلاب صنعتی سوم

در اواخر دهه ۱۹۵۰، انقلاب صنعتی سوم به آرامی شروع به ظهور کرد، زیرا تولیدکنندگان، تکنولوژی الکترونیکی و رایانه‌ای‌ را وارد کارخانه‌های خود کردند. در این دوره، تولیدکنندگان تغییراتی را تجربه کردند که تأکید کمتری بر فناوری آنالوگ و مکانیک و تاکید بیشتر بر روی فناوری دیجیتال و نرم افزار اتوماسیون داشت.

انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت ۴.۰

در چند سال گذشته، چهارمین انقلاب صنعتی ظهور کرده است که به عنوان صنعت ۴.۰ شناخته می‌شود. صنعت ۴.۰ با کمک ارتباط متقابل از طریق اینترنت اشیا (IoT)، دسترسی به داده‌های لحظه‌ای‌ و معرفی سیستم‌های فیزیکی- سایبری، تأکید بر فناوری دیجیتال در دهه‌های اخیر را به یک سطح کاملاً جدید تبدیل می‌کند. صنعت ۴.۰ رویکرد بهم پیوسته و جامع تری در تولید ارائه می‌دهد و صاحبان مشاغل را قادر می‌سازد تا هر جنبه از عملکرد خود را بهتر کنترل و درک کنند و به آنها امکان می‌دهد از داده‌های لحظه‌ای‌ برای تقویت بهره‌وری، بهبود فرایندها و رشد بهره ببرند.

صنعت ۴.۰، IT (فناوری اطلاعات) و OT (فناوری عملیاتی) را برای ایجاد یک فضای فیزیکی- سایبری همگرا می‌کند. این همگرایی به لطف ظهور راه حل‌های دیجیتالی و فناوری‌های پیشرفته که اغلب با صنعت ۴.۰ همراه هستند، امکان پذیر شده است. که شامل موارد زیر می‌شود:

  • اینترنت اشیا صنعتی
  • داده‌های بزرگ
  • پردازش ابری
  • تولید افزودنی (AM)
  • رباتیک پیشرفته
  • واقعیت افزوده و مجازی (AR / VR)

این فن آوری‌ها از طریق ادغام سیستم‌های مختلف قبلی و پردازش سیستم‌های رایانه‌ای‌ بهم پیوسته در سراسر زنجیره ارزش و تأمین، به تحول دیجیتالی تولید کمک می‌کنند. استقبال از صنعت ۴.۰، تولید دیجیتال و ارتباط متقابل همراه با آن مزایای بی شماری را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند، از جمله چابکی، انعطاف پذیری بیشتر و رویکرد عملیاتی.

۱- اینترنت اشیا صنعتی

در قلب صنعت ۴.۰ اینترنت اشیا (IoT) قرار دارد. به بیان ساده، اینترنت اشیا به شبکه‌ای از دستگاه‌های فیزیکی گفته می‌شود که به صورت دیجیتالی به هم متصل شده اند و ارتباط و تبادل داده‌ها از طریق اینترنت را تسهیل می‌کنند. این دستگاه‌های هوشمند می‌توانند از تلفن‌های هوشمند و لوازم خانگی گرفته تا ماشین و حتی ساختمان‌ها باشند.

IoT صنعتی زیرمجموعه اینترنت اشیا است، جایی که حسگرهای مختلف، برچسب‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)، نرم افزار و الکترونیک، با ماشین‌ها و سیستم‌های صنعتی ادغام می‌شوند تا داده‌های مربوط به وضعیت و عملکرد آنها را به صورت لحظه‌ای‌ جمع آوری کنند. IoT صنعتی موارد استفاده زیادی دارد که امروزه مدیریت و ردیابی دارایی یکی از عمده ترین کاربردهای این فناوری است. به عنوان مثال، می‌تواند برای جلوگیری از ذخیره سازی بیش از اندازه یا کاهش موجودی کالا مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از راه‌های دستیابی به این هدف استفاده از سنسورهای نصب شده در قفسه برای پخش اطلاعات موجودی به سیستم مدیریت انبار است. به کار بردن چنین سیستمی به مدیران انبار اجازه می‌دهد تا سطح موجودی کالا را کنترل کرده و بدین ترتیب کنترل و مشاهده لحظه‌ای‌ از موجودی کالا داشته باشند.

BJC HealthCare یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی است که ۱۵ بیمارستان در میسوری و Illinois را اداره می‌کند و در زنجیره تأمین خود از اینترنت اشیا برای مدیریت موجودی جهت صرفه جویی در هزینه‌ها استفاده می‌کند.

این شرکت از فناوری RFID برای ردیابی و مدیریت هزاران لوازم پزشکی استفاده می‌کند. فناوری RFID از امواج رادیویی برای خواندن و ضبط اطلاعات ذخیره شده روی برچسب متصل به یک شی،، مانند لوازم بهداشتی استفاده می‌کند.

پیش از این، روند ردیابی موجودی کالا شامل کارهای دستی زیادی بود. با این حال، نظارت بر موجودی به صورت دستی می‌تواند یک چالش باشد، زیرا بیمارستان‌ها محصولات مختلفی را از تامین کنندگان خریداری می‌کنند و بسیاری از موارد را برای انجام اقدامات خاص در سایت ذخیره می‌کنند. در برخی موارد تاریخ انقضا محصولات نیز باید به دقت کنترل شود، به همین دلایل  BJC تصمیم گرفت فناوری برچسب گذاری RFID را در سال ۲۰۱۵ پیاده سازی کند. این شرکت پیش بینی می‌کند که پس از اجرای کامل برچسب گذاری RFID در سال جاری، تقریباً سالانه ۵ میلیون دلار پس انداز خواهد داشت.

همانطور که این مثال نشان می‌دهد، اینترنت اشیا صنعتی می‌تواند به طور قابل توجهی عملیات را بهبود بخشد، بهره‌وری را افزایش دهد، هزینه‌ها را کاهش دهد و نظارت لحظه‌ای‌ را در سراسر زنجیره تامین فراهم کند.

۲- داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل

این مفهوم به مجموعه داده‌های بزرگ و پیچیده تولید شده توسط دستگاه‌های اینترنت اشیا گفته می‌شود. این داده‌ها از طیف گسترده‌ای‌ از برنامه‌های ابری و سازمانی، وب سایت‌ها، رایانه‌ها، حسگرها، دوربین‌ها و موارد دیگر تولید می‌شوند و در قالب‌ها و پروتکل‌های مختلف ارائه می‌شوند.

در صنعت تولید، انواع مختلفی از داده‌ها برای در نظر گرفتن وجود دارد، از جمله داده‌های حاصل از تجهیزات تولیدی مجهز به سنسورها و داده‌های سیستم‌های ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی)، CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) و MES (سیستم اجرایی تولید).

اما چگونه تولید کنندگان می‌توانند داده‌های جمع آوری شده را به بینش عملی تجاری و منافع ملموس تبدیل کنند؟ با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها.

وقتی نوبت به داده می‌رسد، استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تبدیل داده‌ها به اطلاعاتی که می‌توانند بینش‌های عملی ارائه دهند، ضروری است. مدل‌های یادگیری ماشین و تجسم داده‌ها می‌توانند به فرایندهای تجزیه و تحلیل داده کمک کنند. به طور گسترده، تکنیک‌های یادگیری ماشین، الگوریتم‌های محاسباتی قدرتمندی را برای پردازش مجموعه داده‌های عظیم به کار می‌گیرند، در حالی که ابزارهای تجسم داده، تولیدکنندگان را قادر می‌سازند تا متوجه شوند داده‌ها چه چیزی را به آن‌ها می‌گویند.

در نهایت، با استفاده از مجموعه داده‌هایی که جداگانه تولید شده اند و جمع آوری و تجزیه و تحلیل آنها، شرکت‌ها اکنون قادر به یافتن راه‌های جدید برای بهینه سازی فرآیندهایی هستند که بیشترین تأثیر را بر عملکرد دارند.

شرکت Bosch از ترکیب IoT صنعتی و داده‌های بزرگ استفاده می‌کند تا تحول دیجیتالی را در کارخانه اتومبیل سیستم دیزلی خود، در Wuxi  چین رقم بزند. این شرکت ماشین آلات خود را برای نظارت بر روند تولید در هسته کارخانه خود متصل می‌کند. این امر با تعبیه حسگرها در ماشین آلات کارخانه به دست می‌آید که سپس برای جمع آوری داده‌ها در مورد شرایط ماشین آلات و زمان چرخه مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از جمع آوری، ابزارهای پیشرفته تجزیه و تحلیل داده‌ها، اطلاعات را به صورت لحظه‌ای‌ پردازش می‌کنند و در صورت شناسایی مشکلات در فرایند تولید، به کارگران  هشدار می‌دهند.

استفاده از این روش به پیش‌بینی خرابی تجهیزات کمک می‌کند و به کارخانه این امکان را می‌دهد تا قبل از وقوع خرابی بخوبی برنامه‌های نگهداری را برنامه ریزی کند. در نتیجه، این کارخانه قادر است ماشین آلات خود را برای مدت زمان طولانی تری فعال نگه دارد.

این شرکت اظهار داشت که استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها به این روش باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی تولید در برخی مناطق شده است، که تحویل و رضایت مشتری را نیز بهبود می‌بخشد. در نهایت، بینش بیشتر در مورد عملکرد کارخانه، تصمیم گیری بهتر و سریعتری را برای کل سازمان فراهم می‌کند  که به آن امکان می‌دهد تا زمان خرابی تجهیزات را کاهش داده و فرایندهای تولید را بهینه کند.

۳- رایانش ابری

برای دهه‌ها است که تولیدکنندگان با هدف بهبود عملیات، اطلاعات را جمع آوری و ذخیره می‌کنند. با این وجود واقعیت این است که، با ظهور اینترنت اشیا و صنعت ۴.۰، داده‌ها با سرعتی بسیار بالا و با حجم زیادی تولید می‌شوند، که مدیریت دستی آن غیرممکن است. این امر نشان می‌دهد به زیرساختی نیاز داریم که بتواند این داده‌ها را با کارایی بیشتری ذخیره و مدیریت کند. و اینجاست که رایانش ابری وارد می‌شود.

رایانش ابری بستری را برای ذخیره و پردازش حجم گسترده‌ای‌ از داده‌ها در سرورهای راه دور به کاربران ارائه می‌دهد. بنابراین این امکان برای سازمان فراهم می‌شود که بدون نیاز به ایجاد زیرساخت محاسباتی از منابع رایانه‌ای‌ استفاده کند.

اصطلاح رایانش ابری به اطلاعاتی گفته می‌شود که در “ابر” ذخیره می‌شوند و از راه دور از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. محاسبات ابری به خودی خود یک راه حل نیست، اما امکان پیاده سازی راه حل‌های دیگری را زمانی که به قدرت محاسباتی سنگین نیاز دارند، امکان پذیر می‌کند. قابلیت رایانش ابری برای تأمین منابع محاسباتی و فضای ذخیره سازی مقیاس پذیر، شرکت‌ها را قادر می‌سازد با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، فعالیتهای تولیدی و تجاری را تلفیق و ساده سازی کنند.

براساس گزارش شرکت IDC، پیش بینی می‌شود هزینه جهانی تولیدکنندگان در پلتفرم‌های رایانش ابری در سال ۲۰۲۱ به ۹.۲ میلیارد دلار برسد. بر اساس بررسی IDC، سیستم‌های کنترل کیفیت، مهندسی با کمک رایانه و سیستم اجرایی تولید (MES) سه سیستم رایج و پذیرفته شده در ابر هستند. واضح است که رایانش ابری تقریباً تمام جنبه‌های مختلف تولید، از مدیریت گردش کار تا عملیات تولید و حتی کیفیت محصول را متحول می‌کند.

“اتومبیل‌های متصل” یک گرایش بزرگ و جدید در صنعت خودرو است، که به عنوان فرصتی برای ارائه خدمات با ارزش افزوده دیجیتال برای مشتریان ظهور کرده است. فولکس واگن یکی از اولین خودروسازانی است که با این روند حرکت می‌کند، و با همکاری مایکروسافت یک “شبکه ابری خودروسازی فولکس واگن” را ایجاد کرده اند. این فناوری که در سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است، طیف وسیعی از ویژگی‌ها از جمله اتصال خانه هوشمند، یک دستیار دیجیتال شخصی، سرویس نگهداری قابل پیش بینی، پخش رسانه و به روزرسانی‌ها را ارائه می‌دهد.

فولکس واگن قصد دارد با کمک این سرویس ابری بیش از ۵ میلیون پیشنهاد تجاری در سال به بخش اینترنت اشیا  خود اضافه کند. از آنجایی که صنعت خودرو گام‌های چشمگیری در توسعه خودروهای پیشرفته خودران و الکتریکی برداشته است، خودروسازان باید با رویکردی موثر در مدیریت و انتقال مقادیر زیادی داده به وسایل نقلیه خود روبرو شوند. گنجاندن فضای ذخیره سازی و بستر ارتباطی مبتنی بر ابر، راهی موثر برای غلبه بر چالش‌های پیش روی این خودروسازان است.

۴- رباتیک پیشرفته

در حالی که چندین دهه است که از رباتیک در تولید استفاده می‌شود، صنعت ۴.۰ جان تازه‌ای‌ به این فناوری بخشیده است. با پیشرفت‌های اخیر در فناوری، نسل جدیدی از رباتیک پیشرفته در حال ظهور است که قادر به انجام کارهای دشوار و ظریف است. با استفاده از نرم افزار پیشرفته و سنسورها، آنها می‌توانند اطلاعاتی را که از محیط دریافت می‌کنند شناسایی، تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس آنها عمل کنند و حتی از انسان یاد بگیرند و با او همکاری کنند.

یکی از حوزه‌های رباتیک که مورد توجه قرار می‌گیرد، ربات‌های مشارکتی (cobots) هستند که برای کار ایمن در اطراف افراد طراحی شده اند و کارگران را از انجام کارهای تکراری و خطرناک رها می‌کنند. شرکت Fetch Robotics مستقر در کالیفرنیا رباتهای متحرک خودگردان (AMR) و مشارکتی را برای مکان یابی، ردیابی و انتقال موجودی کالا در انبار طراحی کرده است.

یک مرکز توزیع DHL در هلند از Fetch AMR برای انجام عملیات برداشت و قراردادن استفاده می‌کند. این ربات‌ها درDHL ، به طور خودکار در کنار کارگران حرکت می‌کنند و بهترین مسیرهای تردد و جابجایی را یاد می‌گیرند و به اشتراک می‌گذارند. به گفته این شرکت، استفاده از ربات‌های خودران به این روش می‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش زمان چرخه سفارش و تا دو برابر افزایش بهره وری را فراهم کند.

هرچه ربات‌ها دارای انعطاف پذیری و همکاری بیشتری شوند، قادر به انجام کارهای پیچیده تری نیز خواهند بود، کارگران را از انجام کارهای یکنواخت و خسته کننده راحت کرده و بهره وری را در کارخانه افزایش می‌دهند.

۵- تولید افزودنی

در کنار رباتیک و سیستم‌های هوشمند، تولید افزودنی یا چاپ سه بعدی، یک فناوری کلیدی است که صنعت ۴.۰ را هدایت می‌کند. تولید افزودنی با استفاده از مدل‌های سه بعدی دیجیتال برای ایجاد قطعات با چاپگر سه بعدی لایه به لایه کار می‌کند.

در زمینه صنعت ۴.۰، چاپ سه بعدی به عنوان یک فناوری ساخت دیجیتال با ارزش ظاهر می‌شود. امروزه این فناوری تقریبا در تمام صنایع، دامنه وسیعی از امکانات از ابزار گرفته تا سفارشی سازی انبوه را، برای تولید فراهم می‌کند. فناوری چاپ سه بعدی با رویکرد غیرمتمرکز در ساخت می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و همچنین مدیریت موجودی را با ذخیره سازی پرونده‌های دیجیتال به جای قطعات فیزیکی، ساده کند.

نمونه‌های زیادی از تولید افزودنی مورد استفاده قرار گرفته است، اما یک مثال کلیدی شاید، Fast Radius باشد. در سال ۲۰۱۸، مجمع جهانی اقتصاد از تاسیسات Fast Radius  به عنوان یکی از ۹ کارخانه برتر هوشمند در جهان نام برد.

عامل کلیدی در چابکی و انعطاف پذیری Fast Radius بستر فناوری انحصاری آن است. این پلتفرم می‌تواند داده‌ها و یافته‌ها را از هر طراحی که در انبار مجازی Fast Radius ذخیره و تولید می‌شود، جمع آوری کند. این داده‌ها به تیم‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌های مناسب برای چاپ سه بعدی را شناسایی کرده و مهندسی و چالش‌های اقتصادی تولید یک جزء را از این طریق ارزیابی کنند.

علاوه بر این، این شرکت از طریق موجودی مجازی خود بهینه سازی زنجیره تامین را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، Fast Radius یک انبار قطعات مجازی متشکل از ۳ هزار مورد برای یک تولید کننده تجهیزات سنگین ایجاد کرد. با توجه به هزینه‌های بالای ذخیره سازی قطعاتی که به ندرت سفارش داده می‌شوند، این روش یک راه حل ابتکاری برای مدیریت زنجیره تأمین است.

۶- دوقلوهای دیجیتال

مفهوم یک دوقلوی دیجیتال نویدبخش خوبی برای بهینه سازی عملکرد و نگهداری سیستم‌های صنعتی است. شرکت تحقیقاتی جهانی گارتنر، پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۱، ۵۰ درصد از شرکت‌های بزرگ صنعتی از دوقلوهای دیجیتال برای نظارت و کنترل دارایی‌ها و فرآیندهای خود استفاده می‌کنند.

یک دوقلوی دیجیتال نمایشی دیجیتالی از یک محصول، ماشین، فرآیند یا سیستم در دنیای واقعی است که به شرکت‌ها امکان می‌دهد فرآیندهای خود را از طریق شبیه سازی به صورت لحظه‌ای‌ بهتر درک، تجزیه و تحلیل و بهینه سازی کنند. در حالی که دوقلوهای دیجیتال را می‌توان با شبیه سازی مورد استفاده در مهندسی اشتباه گرفت، اما این مفهوم چیزهای بیشتری دارد. برخلاف شبیه سازی‌های مهندسی، دوقلوی دیجیتال بر اساس داده‌های دریافت شده از سنسورهای متصل به ماشین یا دستگاه دیگر، یک شبیه سازی آنلاین را انجام می‌دهد.

همانطور که یک دستگاه IoT صنعتی داده‌ها را تقریباً بصورت لحظه‌ای‌ می‌فرستد، یک دوقلوی دیجیتال قادر است این داده‌ها را به طور مداوم جمع آوری کند و شباهت و عملکرد خود را نسب به نسخه اصلی در طول عمر محصول یا سیستم حفظ کند. بنابراین دوقلوی دیجیتال می‌تواند مسائل احتمالی را پیش بینی کند تا اقدامات پیشگیرانه‌ای‌ انجام شود. به عنوان مثال، یک اپراتور می‌تواند از یک دوقلوی دیجیتال برای تشخیص علت عملکرد بد یک قطعه یا پیش بینی طول عمر یک محصول استفاده کند. این شبیه سازی مداوم به بهبود طراحی محصولات و همچنین اطمینان از به روز بودن تجهیزات کمک می‌کند.

مدت‌هاست که استفاده از دوقلوهای دیجیتال ابزاری مهم در کاربردهای هوافضا، ماشین آلات سنگین و خودرو است. اکنون، پیشرفت در فناوری محاسبات، یادگیری ماشین و حسگرها مفهوم دوقلو سازی دیجیتال را در سایر صنایع گسترش داده است.

تیم‌های اتومبیلرانی در زمینه تولید محصول با الزامات بسیار چالش برانگیزی روبرو هستند، در تلاش برای سرعت بخشیدن به روند توسعه اتومبیل‌های مسابقه، تیم Penske سال گذشته با شرکت زیمنس همکاری کرد و به راه حل‌های پیشرفته طراحی و شبیه سازی دیجیتال، از جمله دوقلوهای دیجیتال دسترسی پیدا کرد. داشتن دوقلوهای دیجیتال برای مهندسان تیم Penske یک بستر آزمایش مجازی برای نوآوری در قطعات جدید فراهم می‌کند که عملکرد خودرو را قبل از لمس ماشین فیزیکی بهینه می‌کنند.

یک دوقلوی دیجیتال از اتومبیل مسابقه، بر اساس حسگرهایی است که روی یک ماشین واقعی نصب شده است. این سنسورها داده‌هایی مانند فشار لاستیک، کنترل موتور و سرعت باد را جمع آوری می‌کنند که این داده‌ها به مدل اتومبیل مجازی تبدیل می‌شوند. این مدل است که به مهندسان امکان می‌دهد پیکربندی‌های مختلف طراحی را آزمایش کرده و با سرعتی بسیار بالا، تغییرات طراحی و داده محور را انجام دهند. این امر در نهایت منجر به این می‌شود که فرآیند تست محصول ارزان تر و استفاده از منابع کارامدتر شود.

۷- واقعیت افزوده

علیرغم جذب در کاربردهای مصرف کننده محور، صنعت تولید شروع به کشف مزایای فناوری واقعیت افزوده (AR) کرده است. و با این وجود، یک پتانسیل بزرگ استفاده نشده برای این فناوری وجود دارد، از کمک به فرآیندهای مونتاژ گرفته تا کمک به حفظ تجهیزات تولید.

واقعیت افزوده با قرار دادن تصاویر یا داده‌های مجازی بر روی یک شیء فیزیکی، شکاف بین دنیای دیجیتال و فیزیکی را از بین می‌برد. برای این منظور، این فناوری از دستگاه‌های دارای قابلیت AR مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و عینک‌های هوشمند استفاده می‌کند.

می‌توان یک نمونه پزشکی را از این فناوری مثال زد: یک جراح که در طی یک عمل جراحی از عینک واقعیت افزوده (AR) استفاده می‌کند. این عینک‌ها می‌توانند داده‌های MRI و CT اسکن بیمار، مانند اعصاب، رگ‌های خونی اصلی و مجاری را روی بیمار قرار دهند و آنها را به صورت رنگی برجسته کنند. این کار به جراح کمک می‌کند تا ایمن‌ترین مسیر را به منطقه‌ای که نیاز به جراحی دارد پیدا کند، خطر عوارض را به حداقل می‌رساند و دقت جراح را بهبود می‌بخشد.

در زمینه تولید، واقعیت افزوده می‌تواند کارگران را قادر به سرعت بخشیدن به روند مونتاژ و بهبود تصمیم گیری کند. به عنوان مثال، عینک AR می‌تواند برای تهیه داده‌ها، مانند طرح بندی‌ها، دستورالعمل‌های مونتاژ، مکان‌های احتمالی سوء عملکرد استفاده شود و مراحل اجرای کار را سریعتر و آسان تر کند.

شرکت جنرال الکتریک در حال حاضر استفاده از عینک AR را در مرکز تولید موتور جت خود در سینسیناتی آزمایش می‌کند. قبل از استفاده از این عینک‌های هوشمند، سازندگان موتور جت برای بررسی عملکرد و اطمینان از انجام صحیح وظایف، معمولاً مجبور بودند کارهایی را که انجام می‌دادند متوقف کنند. با این حال، با استفاده از عینک AR، آنها اکنون می‌توانند دستورالعمل‌های دیجیتالی را در محدوده دید خود دریافت کنند. در خلال آزمایش، جنرال الکتریک گزارش داد که بهره وری کارگرانی که از پوشیدنی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، در مقایسه با گذشته تا ۱۱ درصد افزایش یافته است. در نهایت، این روش می‌تواند پتانسیل فوق العاده‌ای‌ را برای به حداقل رساندن خطاها، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصول ارائه دهد.

سوار بر موج ساخت دیجیتال

با ظهور فن آوری‌های جدید و دیجیتالی، اکنون زمان هیجان انگیزی برای صنعت تولید است. موج فناوری‌های جدید فرصتی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا در جهت انعطاف پذیری، پایداری و بهره وری بیشتر گام بردارند. صنعت ۴.۰ همچنین روش‌های جدیدی را برای همکاری انسان و ماشین آلات تسهیل می‌کند، به کسب و کارها امکان می‌دهد تا به بینش بیشتری دست یابند، ریسک خطا را کاهش دهند و تصمیمات بهتری بگیرند.

در نهایت، صنعت ۴.۰ قرار است جایگاه خود را در اکوسیستم تولید مستحکم کند. اما تنها با درک و استفاده از فناوری‌های موجود در صنعت ۴.۰، تولیدکنندگان می‌توانند از مزایای آن در بهبود بهره وری در تمام جنبه‌های تولیدی خود بهره ببرند.

منابع:

[۱] https://www.mmsonline.com/

[۲] https://amfg.ai/

[۳] https://www.epicor.com/en/

[۴] https://www.avnet.com/

[۵] https://www.ge.com/

[۶] https://www.dhl.com/

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram