Medical-Tablet-Header

بیمارستان هوشمند، دریچه‌ایی رو به آینده

در ۱۱ دقیقه این متن را بخوانید

اینترنت اشیا (IoT) انقلابی در دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) است. دستگاه­‌ها، اجزای سیستم و شبکه­‌ها در حال خودمختاری، فراگیر شدن و اتصال به یکدیگر هستند. وقتی این پیشرفت فناوری در بخش‌­های مراقبت­‌های بهداشتی، به عنوان یکی از سنتی‌­ترین بخش‌های مهم، اعمال می­‌شود، نتایج قابل قبول خواهد بود. دستگاه­‌های پزشکی متصل نحوه کار صنعت بهداشت و درمان را چه در بیمارستان­‌ها و چه بین بازیگران مختلف صنعت بهداشت و درمان تغییر می‌دهند. دستگاه­‌های پزشکی متصل می‌­توانند ایمنی بیمار و بازده‌ی را افزایش دهند، خصوصاً اگر به سیستم‌­های اطلاعات بالینی متصل باشند. وقتی این امر به کل اکوسیستم سازمان بهداشت و درمان اعمال می­‌شود، تبدیل به یک “بیمارستان هوشمند” می‌­شود.

هدف اصلی بیمارستان­‌های هوشمند ارائه مراقبت کامل از بیمار با استفاده بهینه از ICT پیشرفته است. در دسترس بودن کلیه اطلاعات مربوطه در صورت لزوم؛ دسترسی به تخصص داخلی و خارجی در صورت لزوم؛ و فرآیندهای جراحی/ تشخیصی کارآمد و موثر دستیابی به این هدف را با نرخ خطای کم و مقرون به صرفه تسهیل می­‌کنند.

بنابراین جمله زیر می­‌تواند تعریفی از اصطلاح “بیمارستان­‌های هوشمند” باشد:

“یک بیمارستان هوشمند، بیمارستانی است که با تکیه بر فرآیندهای بهینه و اتوماتیک در یک محیط ارتباطی از دارایی­‌های بهم پیوسته، به طور مشخص مبتنی بر IoT، به منظور بهبود روش­‌های مراقبتی موجود از بیمار و معرفی قابلیت‌های جدید ساخته شده ­است.”

مفهوم بیمارستان­‌های هوشمند زمانی پدیدار می­‌شود که اجزای IoT از عملکردهای اصلی بیمارستان پشتیبانی می­‌کنند. انگیزه حرکت بسوی یک بیمارستان هوشمند شامل فرآیندهای یکپارچه بهینه شده و خودکار و اجزای IoT، برمبنای بهبود فرآیندهای موجود بیمارستان و معرفی قابلیت‌­های جدید در مراقبت‌­های بهداشتی بیمار است. با این حال، مهاجرت به بیمارستان هوشمند با چالش‌­هایی در ارتباط با افزایش اعتماد به ICT همراه است. این موارد برای تعریف اهداف یک بیمارستان هوشمند، که در ادامه آمده است، ترکیب می‌­شوند.

اهداف بیمارستان هوشمند

همانطور که در ادامه شرح داده شده ­است، نوع و میزان استفاده از ICT به طور قابل توجهی بر اهداف و همچنین چالش‌­ها و فرصت­‌های مرتبط تأثیر می‌­گذارد:

بهبود توانایی تشخیصی/جراحی: ICT نه تنها روش‌­های درمانی جدید را امکان­پذیر می‌­کند (بعنوان مثال ربات­های جراحی می­‌توانند ریزجراحی انجام دهند که توسط پزشکان انجام نمی­شود) بلکه می­تواند روش­های موجود را نیز بهبود بخشد. بیمارستان­ها به طور فزاینده­ای می­‌توانند داده­‌های بیمار را برای کمک به تشخیص یا انتخاب بهترین روش درمانی استخراج کنند، و راه‌­حل­‌های نرم‌­افزاری پیچیده به آنها امکان می­‌دهد فرآیندهای اداری خود را تنظیم کنند.

جریان بی­وقفه بیمار: مراقبت­های بهداشتی کارآمد و همچنین جریان کارآمد بیمار می‌­تواند باعث کاهش زمان انتظار و مدت زمان بستری در بیمارستان، کاهش خطاها، افزایش درآمد و افزایش رضایت بیمار (و کارمند) شود. ICT می­تواند برای شناسایی، تجزیه و تحلیل و برطرف نمودن تنگنا­ها و در نتیجه کمک به مراقبت­‌های بهداشتی کارآمد و جریان بیمار به کار گرفته شود. در بیمارستان­های هوشمند، مراقبت­های بهداشتی کارآمد و جریان کارآمد بیمار می‌­تواند بعنوان مثال، توسط به‌­روزرسانی خودکار اطلاعات پزشکی در دستگاه­‌های شبکه‌­ای و سیستم‌­های اطلاعاتی پشتیبانی شود. در دسترس بودن اطلاعات بیمار در تمام مراحل -از ورودی تا خروجی- و بهینه‌­سازی پذیرش، زمان‌بندی و سایر فرایندها پیرامون آن منجر به جریان بی وقفه بیمار می­‌شود.

مراقبت‌­های پزشکی از راه دور: یکی از اهداف اصلی معرفی دستگاه‌­های IoT در زمینه مراقبت­‌های بهداشتی، توانایی گسترش مرزهای بیمارستان و ارائه مراقبت­‌های پزشکی از راه دور است. دستگاه‌­های مختلف پزشکی، به عنوان مثال دستگاه­‌های قابل کاشت، دستگاه‌­های پوشیدنی و سایر دستگاه‌­های همراه توانایی انجام نظارت بی­‌درنگ بر بیمار را از طریق اندازه‌­گیری علائم حیاتی اصلی ارائه می­‌دهند و این اندازه­‌گیری­‌ها را از طریق اتصالات شبکه به راحتی در دسترس کارکنان بیمارستان و سیستم‌­ها قرار می­‌دهند. این قابلیت­‌های مراقبت از بیمار از راه دور توسط چندین دستگاه پزشکی که توانایی اقدام (به‌عنوان مثال تجویز دوز یک دارو) برروی بیمار را بسته به وضعیت یا از طریق کنترل از راه دور فراهم می­‌کنند تکمیل می‌­شود. از این رو، پذیرش بیمار در بیمارستان­‌ها می­‌تواند به مواردی که ضروری تشخیص داده می­‌شود محدود شود، در نتیجه هزینه‌­های مراقبت از بیمار کاهش می‌­یابد و تجربه بیمار بهبود می­‌یابد، زیرا بیمار اکنون می‌تواند در خانه خود درمان شود.

افزایش ایمنی بیمار: افزایش ارائه مراقبت‌­های بهداشتی و جریان بیمار همچنین ایمنی بیمار و ایمنی بالینی را افزایش می‌­دهد. بدون شک، در صورت استفاده درست، دستگاه­هایی که اطلاعات مربوط به علائم حیاتی بیمار و مصرف دارو را جمع‌­آوری می‎‌­کنند یا دستگاه‌­های پایشگر و پشتیبان حیات، در صورت متصل بودن و امکان هشدار به موقع، می‌­توانند باعث افزایش ایمنی بیمار شوند.

انعطاف­‌پذیری سایبری: انعطاف­پ‌ذیری سایبری به توانایی بیمارستان در تضمین در دسترس بودن و تداوم خدماتش که متکی به دارایی­‌های ICT است، اشاره دارد. هرچقدر نفوذ ICT بیشتر باشد، ناگزیر وابستگی به آن بیشتر می‌­شود، که به نوبه خود، ربط امنیت اطلاعات را به بیمارستان­‌های هوشمند افزایش می­‌دهد. در برخی از کشورهای اروپایی، بخش بهداشتی زیرساخت مهمی در­نظر گرفته ­می­‌شود که به طور ویژه از آن محافظت می­‌شود. عوامل بهداشتی از جمله بیمارستان­ها باید پیش­‌بینی کنند، آماده شوند و پاسخ دهند و نه تنها با تغییرات فزاینده بلکه با اختلال ناگهانی سازگار شوند. در بیمارستان­‌های هوشمند، دستیابی به این امر چالش برانگیزتر از بیمارستان‌­های سنتی است زیرا تعداد مولفه­‌هایی که می‌­توانند منجر به در دسترس نبودن خدمات و تأثیرپذیری از آن شوند بسیار بیشتر است.

قابل اعتماد بودن: قابل اعتماد بودن و داشتن شهرت خوب یک مسئله رقابتی در مناطقی است که ارائه دهندگان مختلفی وجود دارد و می­‌توان از بین‌شان انتخاب کرد. قابلیت اعتماد همچنین بر پایبندی به داروها و تداوم مراقبت تأثیر می­‌گذارد، که پیامدهایی را برای یک بیمارستان به دنبال دارد. پیشتاز بودن از نظر استفاده از ICT به وضوح مزایای شهرت را فراهم می­‌کند. در عین حال، برای جلوگیری از خدشه­‌دار کردن شهرت، نباید امنیت و حریم خصوصی بیمار را به خطر انداخت.

blank

 اهداف بیمارستان هوشمند

بررسی اجمالی دارایی یک بیمارستان هوشمند

بیمارستان­‌ها دامنه وسیعی از دارایی‌­ها را در اختیار دارند که برای فعالیت آنها ضروری است و بنابراین باید محافظت شوند. در حالی که برخی دارایی­‌های بیمارستان­‌های هوشمند در بیمارستان­‌های سنتی نیز وجود دارند، برخی دیگر کاملاً مشخصه بیمارستان­‌های هوشمند هستند، زیرا به طور هوشمند بهم متصل هستند و می‌توانند به طور مستقل تصمیم­‌گیری کنند. از جمله این دارایی‌­ها، بعنوان مثال، دستگاه­‌های سرویس ­گیرنده همراه، سیستم­‌های شناسایی و سیستم‌­های اطلاعات بالینی بهم پیوسته است. دارایی­‌های خاص مشخصه بیمارستان­‌های هوشمند در کانون توجه این بخش قرار دارند.

  1. دارایی‌­های سیستم مراقبت از راه دور شامل اکوسیستم ICT (بستر ارتباطی) است که به بیمارستان هوشمند اجازه می‌­دهد مرزهای خود را گسترش دهد و خدمات مراقبت­های بهداشتی را به بیماران در مکان­‌های دور (به عنوان مثال در خانه) ارائه دهد:
  • تجهیزات پزشکی برای نظارت و تشخیص از راه دور (بعنوان مثال اندازه‌­گیری فشار خون، ضربان قلب، اندازه­‌گیری قندخون، نوار قلب و سایر اندازه‌­گیری‌­های فیزیولوژیکی از راه دور، مولدهای هشدار آستانه و غیره)، این تجهیزات ممکن است به شکل دستگاه­های پوشیدنی یا قابل کاشت و غیره باشد؛
  • تجهیزات پزشکی برای توزیع داروها (تجهیزات دوز خودکار) یا تجویز درمان؛
  • تجهیزات سلامت از راه دور، مانند دوربین‌­ها، حسگرها و ارتباطات تلفن/ اینترنت. سیستم رایانه‌­ای سلامت از راه دور برای بیماران برای ثبت اندازه‌­گیری­‌های فیزیولوژیکی خود (از جمله برنامه/ نرم‌­افزار برای بیمار در صورت وجود).
  1. دستگاه­‌های پزشکی شبکه‌­ای که استفاده گسترده از آنها معمولاً مشخصه بیمارستان‌های هوشمند است و همچنین امکان نظارت از راه دور بر روی بیمار را فراهم می­‌کنند، یک سرویس کلیدی است که بیمارستان­‌های هوشمند می­‌توانند در مقایسه با بیمارستان­های سنتی برای مدیریت مراقبت‌­های بهداشتی در سطح ملی ارائه دهند. علاوه بر این، دستگاه­‌های قابل کاشت مدرن مانند ضربان­‌سازهای قلب می­‌توانند به­‌روز شوند و تعداد دلایل جایگزینی را کاهش دهند. دستگاه‌­های ثابت و همچنین همراه نیز در بیمارستان­های سنتی بسیار مورد استفاده قرار گرفته­اند. با این وجود، در زمینه بیمارستان هوشمند، آنها هوشمندانه با اجزای شناسایی و سیستم­‌های اطلاعات بالینی که سطح اتوماسیون و توانایی تصمیم‌­گیری را افزایش می­‌دهند، ارتباط دارند. مثال­‌ها عبارتند از:
  • دستگاه­‌های همراه (به عنوان مثال دستگاه‌­های اندازه­گیری قند خون)؛
  • دستگاه­‌های خارجی پوشیدنی (بعنوان مثال پمپ­‌های انسولین قابل حمل، دماسنج‌های بی­‌سیم)؛
  • دستگاه­‌های قابل کاشت (به عنوان مثال ضربان­‌سازهای قلب)؛
  • دستگاه­‌های ثابت (بعنوان مثال سی­تی اسکن، دستگاه‌­های پشتیبان حیات، ایستگاه‌­های توزیع شیمی درمانی)؛
  • دستگاه‌­های پشتیبان (بعنوان مثال روبات‌­های کمکی).
  1. سیستم‌­های شناسایی برای ردیابی و احراز هویت بیماران، کارکنان یا تجهیزات بیمارستان مانند تخت استفاده می­‌شوند. در بیمارستان­های هوشمند، اسکنرهای بیومتریک نه تنها سیستم­های شناسایی را می‌­خوانند بلکه به صورت هوشمند با دستگاه­ها و سیستم­های اطلاعاتی شبکه می­‌شوند. علاوه بر این، سیستم­‌های مدار بسته نقش اساسی در تأیید اعتبار – و متعاقباً مجوز (به عنوان مثال اجازه دسترسی به مناطق خاص) – در بیمارستان­های هوشمند دارند. مثال­ها عبارتند از:
  • موارد سیستم‌­های شناسایی مانند نوارها، دستبندها، برچسب‌­ها و نشان­‌های هوشمند (به عنوان مثال فعال با امواج فراصوت)؛
  • اسکنرهای بیومتریک؛
  • سیستم­‌های RFID با خدمات موقعیت مکانی (اجزای نرم­افزاری) برای ارزیابی و نظارت بر حرکت نسبی دارایی­‌ها/ بیماران/ کارکنان و غیره؛
  • دوربین مدار بسته (نظارت تصویری) با قابلیت تشخیص/ احراز هویت.
  1. تجهیزات شبکه ستون فقرات اتصال (مسیر مبادله اطلاعات) را برای پشتیبانی از بیمارستان­‌های هوشمند فراهم می­‌کنند. تجهیزات مورد نیاز تفاوتی با تجهیزات استاندارد مورد استفاده در بیمارستان­های سنتی ندارند، اما توسط ویژگی­‌های پیشرفته‌­اش (مانند پروتکل­‌های مسیریابی، پهنای باند) مشخص می‌شود. مثال­‌ها عبارتند از:
  • رسانه انتقال؛
  • کارت­‌های رابط شبکه؛
  • دستگاه‌­های شبکه­‌ی مازه­ای (Backbone network) (به عنوان مثال هاب، سوئیچ، روتر و غیره)؛
  • دروازه‌­های IoT که اطلاعات جمع­آوری شده توسط دستگاه­ها را تحلیل کرده و به مرکز داده یا ابر ارسال می‌­کنند.
  1. دستگاه‌­های سرویس‌­گیرنده­‌ی همراه به طور هوشمندانه در بیمارستان­‌های هوشمند ادغام شده­‌اند تا اطلاعات مناسب را در مکان و زمان مناسب در اختیار شما قرار دهند و تحرک کارکنان و بیماران را تسهیل کنند. مثال­‌ها عبارتند از:
  • سرویس‌­گیرنده­‌های همراه (بعنوان مثال رایانه­‌های لپتاپ، تبلت‌ها، تلفن­‌های هوشمند، پیجرها)؛
  • برنامه­‌های تلفن همراه برای تلفن‌­های هوشمند و تبلت‌ها؛
  • برنامه­‌های هشدار و ارتباط اضطراری برای دستگاه‌­های همراه.
  1. سیستم‌­های اطلاعات بالینی بهم پیوسته به طور مشترک با دستگاه‌­های پزشکی و اجزای شناسایی در بیمارستان­های هوشمند مستقر می­‎‌شوند تا فرایندهای مراقبت هوشمند از بیمار را فعال کنند. علاوه بر این، سیستم­های اطلاعاتی شبکه‌­ای بالینی در بیمارستان­‌های هوشمند به طور فزاینده­ای قادر به تصمیم­‌گیری مستقل هستند. مثال­ها عبارتند از:
  • سیستم‌­های اطلاعات بیمارستان (HIS)؛
  • سیستم‌­های اطلاعات آزمایشگاهی (LIS)؛
  • سیستم‌­های اطلاعات رادیولوژی (RIS)؛
  • سیستم اطلاعات داروسازی (PIS)؛
  • سیستم اطلاعات آسیب­‌شناسی؛
  • سیستم بانک خون؛
  • بایگانی تصویر و سیستم­‌های ارتباطی (PACS)؛
  • سیستم اطلاعات تحقیق.
  1. داده­‌ها از نظر امنیت اطلاعات اغلب از دارایی‌­های مهم محسوب می‌­شوند. اساساً تصمیماتی که دستگاه هوشمند می‌­گیرد براساس تجزیه و تحلیل داده­‌های جمع آوری شده ­است. مثال‌ها عبارتند از:
  • داده‌­های بالینی و اداری بیمار (بعنوان مثال سوابق بهداشتی، نتایج آزمایش‌­ها، اطلاعات تماس)؛
  • داده‌­های مالی، سازمانی و بیمارستان­‌های دیگر؛
  • داده­‌های تحقیق (بعنوان مثال گزارش‌­های آزمایش بالینی) و داده‌هایی که برای استفاده ثانویه در­ نظر گرفته شده‌­اند؛
  • داده‌­های کارکنان؛
  • گزارش‌­های ردیابی؛
  • اطلاعات فروشنده (بعنوان مثال جزئیات تماس، محصولات مورد استفاده).
  1. ساختمان­‌ها و تاسیسات، شامل فرایندهای هوشمند یکپارچه که عملکردهای مختلفی را مدیریت می­‌کنند، برای عملکرد بیمارستان­‌های هوشمند بسیار مهم هستند. تعدادی از عملکردهای مهم مربوط به ایمنی بیمار، به قابلیت­‌های سیستم­‌های مدیریت امکانات هوشمند متکی هستند. مثال­‌ها عبارتند از:
  • سیستم‌­های تنظیم انرژی و آب و هوا، از جمله سیستم­‌های تهویه هوشمند؛
  • حسگرهای دما؛
  • منبع گاز پزشکی؛
  • سیستم­های هوشمند عملکردی و مدیریت اتاق بیمار، از جمله تابلوهای هوشمند، صفحه پایش بیمار، صفحه کارکنان پزشکی و غیره؛
  • سیستم خودکار قفل درب شامل قفل­‌های هوشمند (بعنوان مثال قفل­های مرتبط بهم، قفل­‌های بی­‌سیم و غیره)، برنامه­‌ها/ رمزهای مدیریت قفل (به عنوان مثال باز کردن قفل از طریق مجاورت یک دستگاه همراه) و نرم­‌افزار مدیریت قفل.

 بیمارستان هوشمند Zyter مبتنی بر IoT

شرکت بهداشت دیجیتالZyter ، یک پلتفرم سلامت دیجیتال مبتنی بر IoT به نام بیمارستان­ هوشمندZyter  راه­‌اندازی کرده ­است. بیمارستان هوشمند Zyter  یک راه‌­حل هوشمندانه‌­ی یکپارچه است که سیستم‌­های داده مجزای یک بیمارستان، بخش‌­ها، افراد و جدیدترین دستگاه‌­های فناوری IoT را در پلتفرم ارتباطی و همکاری دیجیتالی قوی Zyter متصل می­‌کند.

طبق نظر شرکت، این راه‌­حل بسیار ایمن، سازگار با HIPAA و قابل تنظیم است. بیمارستان‌­های هوشمند Zyter نظارت بر تجهیزات پزشکی بیمار در بیمارستان و خانه، ردیابی بیمار، ارتباطات مشترک تیم مراقبت و نظارت و ردیابی دارایی­ از طریق یک شبکه کامل از دستگاه­‌های IoT متصل و حسگرها را ادغام می­‌کند. همراه با ادغام بسیاری از سیستم­‌های مختلف در یک مکان مرکزی، راه­‌حل جامع Zyter همچنین شامل یک برنامه کاربردی جهت‌­یابی در بیمارستان برای بیماران و بازدیدکنندگان است که از طریق رابط­ه‌ای حسگرها و دستگاه‌­های IoT بیماران را در ساختمان‌­های بیمارستان به قرارها و مکان‌­های پارکینگ راهنمایی می­‌کند و زمان انتظار برای قرارهای ملاقات را نشان می­‌دهد. این راه­‌حل جامع همچنین از قابلیت نظارت هوشمند و بی­‌درنگ بر امکانات ساختمان بیمارستان مانند سیستم­‌های تهویه مطبوع، روشنایی، سیستم‌­های امنیتی و موارد دیگر برخوردار است.

سانجی گوویل، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Zyter معتقد است که با استفاده از Zyter، نسل بعدی بیمارستان­‌های هوشمند و متصل بطور دیجیتالی از مزایای رقابتی تجربه ایمن و شخصی بیشتر بیمار، بهبود کارایی عملیاتی برای پزشکان و کارکنان و کاهش هزینه­‌های نگهداری ساختمان به دلیل مدیریت انرژی دقیق‌­تر برخوردار هستند.

از ویژگی­‌های اصلی بیمارستان­های هوشمند Zyter می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

نظارت بر دستگاه‌­های­ متصل به تخت بیمارستان؛ که Zyter آنرا به عنوان هسته اصلی بیمارستان هوشمند توصیف می­‌کند، با جمع‌­آوری و ارائه اطلاعات فیزیولوژیکی بطور بی­درنگ از تمام دستگاه­‌های پزشکی متصل به تخت بیمار مانند اکسیژن خون، ضربان قلب، میزان سرُم داخل وریدی و حسگرهای دیگر، ایمنی و نتایج بیمار را بهبود می­‌بخشد. پرستاران می­‌توانند علائم حیاتی بیمار را از خارج از اتاق بیمار کنترل کنند و همچنین این پلتفرم پزشکان مراقبت­‌های بهداشتی را از تغییرات وضعیت بیمار آگاه می­‌کند.

برنامه (App) پیمایش همراه برای تجربه بهتر بیمار؛ یک برنامه با بلوتوث فعال در دستگاه‌­های همراه، بیماران را با راهنمایی گام به گام به مکان­‌های داخل بیمارستان هدایت می­‌کند تا تجربه بیمار را ایمن تر، بدون دردسر و رضایت بخش‌­تر کند.

نظارت بر دارایی؛ یک رابط واحد برای بهبود نظارت، کنترل و ایمنی کلیه دارایی­‌های مهم پزشکی، از جمله تجهیزات پزشکی و داروها و واکسن‌­ها فراهم می‌کند. با استفاده از برچسب‌­های دارایی متصل به بلوتوث، بیمارستان­‌های هوشمند Zyter می­‌توانند دمای داروهای حساس را کنترل کرده و هشدار را در مورد هرگونه تغییر مشاهده کنند، همچنین کل زنجیره نگهداری یک واکسن را از زمان تولید، در بیمارستان و تا زمانی که به بیمار داده می­‌شود، کنترل کنند.

مدیریت هوشمند تسهیلات؛ از فناوری­‌های تحول‌­آفرین مانند ۵G، هوش مصنوعی (AI) و IoT برای تضمین مدیریت هوشمند انرژی برای روشنایی، منبع تغذیه، کنتورهای هوشمند، تهویه مطبوع، بخش­های بی­سیم، نظارت تصویری و تشخیص اشیا استفاده می­‌کند.

ردیابی بیمار؛ همراه با پوشیدنی‌­های IoT، هر زمان که یک بیمار مبتلا به زوال عقل گمشده یا یک بیمار با خطر پریدن سعی در ترک اتاق بیمارستان یا ساختمان دارد، را شناسایی کرده و به کارکنان هشدار می­دهد. همچنین اطلاعاتی در مورد الگوی خواب، نوار قلب، ورزش و سایر معیارهای سلامتی را ارائه می­‌دهد.

نظارت بر بیمار از راه دور؛ پزشکان را قادر می­‌سازد تا وضعیت بیمارانی را که تحت آزمایش طولانی مدت یا مراقبت‌های بعد از جراحی قرار دارند در خانه کنترل کنند، در نتیجه نتایج بهتر خواهد بود و تعداد مراجعه مجدد در بیمارستان کاهش می‌­یابد. بیماران از دستگاه متصل به اینترنت (از قبل با ۴G برنامه­ریزی شده) مانند دستگاه اندازه­‌گیری فشار خون و دستگاه اندازه­گیری قند خون استفاده می‌­کنند که می­‌توانند برای انتقال خودکار اطلاعات از خانه به پزشکان پیکربندی شوند.

بیمارستان هوشمندZyter  که برای اتصال ۵G آماده است، بیمارستان‌ها را در هر اندازه قادر می­‌سازد تا به راحتی از سیستم­های مفتول سیمی IT و Wi-Fi به یک شبکه IT مجهز به ۵G یا شبکه سلولی که از چندین دستگاه IoT پشتیبانی می‌­کند، ارتقا یابند. Zyter با Qualcomm و دیگر شرکت­های مخابراتی پیشرو همکاری می­‌کند تا بیمارستان­‌ها را به خدمات اتصال پیشرفته دسترسی دهند. راه­‌حل‌­های Zyter در سطح جهانی فروخته می­‌شوند و این شرکت در هند فروش مستقیم دارد.

 بیمارستان هوشمند Z-Works مبتنی بر IoT

بیمارستان هوشمند محصول شرکت Z-works یک بیمارستان مجازی تمام عیار است. سازندگان آن توانایی خواندن مقدار زیادی از داده‌­ها را از دمای بدن گرفته تا ویژگی­های حرکتی فراهم کردند. این بیمارستان هوشمند قادر است بیش از ۲۰ نوع داده را بدست آورده و تحلیل کند.

بعلاوه، بیمارستان هوشمند اجازه می­‌دهد تا بسته به اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل پارامترهای بیومتریک مانند ضربان قلب، نرخ تنفس و دمای بدن، روش درمانی مناسب را انتخاب کنید. توسعه ­دهندگان آن معتقدند که این بیمارستان هوشمند قادر است برای مراقبت­‌های پزشکی در آینده، افراد را از انتظار طولانی نجات دهد.

blank

بیمارستان هوشمند Z-works

دستگاه‌­ها

پلتفرم Z-Works در حال حاضر ۱۰ دستگاه را با توانایی جمع‌­آوری بیش از ۲۰ نوع داده مختلف (بعنوان مثال حضور، داده حیاتی، دما) با استفاده از پروتکل‌­های ارتباطی Z-Wave متصل می­‌کند. ارتباط از دروازه به ابر را می­توان با کابل LAN یا ماژول Cellular انجام داد.

دستگاه­‌های موجود در Z-Works را می‌­توان بطور کلی به دو دسته تقسیم کرد: دروازه‌­ها و حسگرها. پروتکل مورد استفاده Z-Works برای برقراری ارتباط بین این دو، یکی از پروتکل‌­های رایج برای سیستم­‌های اتوماسیون خانگی در سراسر جهان یعنی Z-Wave است.

تجزیه و تحلیل ابر

هسته اصلی پلتفرم Z-Works، هوش موجود در فضای ابری با نام ZIO است. امروزه ویژگی­ اصلی، تجزیه و تحلیل سناریوی مبتنی بر قانون است. استاندارد­سازی داده­‌ها و یادگیری ماشین (ML) به منظور افزایش ارزش افزوده برای مشتریان در طول زمان مهم خواهد بود و اعضای اختصاصی تیم باید با این فناوری کار کنند.

تجزیه و تحلیل سناریو: برای دریافت بینش­‌های مفید از داده‌­ها، Z-Works دو نوع سناریو؛ سناریوهای ساده و پیچیده ایجاد کرده ­است. برای سناریوهای ساده می­‌توان از چند نوع داده استفاده کرد تا درک شود، به عنوان مثال، شخص در یک زمان معین در یک اتاق حضور دارد یا نه، یا در یک مکان معین دما خیلی زیاد است یا نیست. برای سناریوهای پیچیده، ابر ZIO می­‌تواند علاوه بر مقایسه انواع مختلف داده، از واکنش پی­‌در­پی حسگرها نتیجه­‌گیری کند. بعنوان مثال، ابتدا حضور تشخیص داده می­‌شود، سپس درب باز می­‌شود و در نهایت با میزان تنفس یا ضربان قلب تشخیص داده می­‌شود که شخصی وارد اتاق شده و در تخت خوابیده­ است.

استاندارد­سازی داده‌­ها: Z-Works بیش از ۲۰ نوع داده مختلف را از انواع حسگرها جمع‌­آوری می‌­کند. حتی برای بهبود بیشتر مقایسه بین انواع داده‌­های مختلف، Z-Works روی الگوریتم‌­هایی برای استاندارد­سازی داده­‌های جمع­‌آوری شده کار می­‌کند. این کار همچنین شامل شناسایی مقادیر نادرست و تجزیه و تحلیل، حذف یا تنظیم آن برای بهبود در کل مجموعه داده‌­ها است.

یادگیری ماشین: Z-Works برای ترسیم بینش مفیدتر حتی فراتر از آنچه امروزه الگوریتم­‌های مبتنی بر قاعده ارائه می‌­دهند، پتانسیل قابل توجهی را در ترکیب ML با IoT بمنظور حل مهم­ترین مشکلات برای مشتریان می­‌بیند. آنها در حال ترجمه داده‌­های جمع‌­آوری شده به رفتار انسان هستند و چندین روش ML مانند طبقه­بندی داده‌ها و تشخیص ناهنجاری را بررسی می‌­کنند.

برنامه‌­ها

مشتریان می­‌توانند با استفاده از پروتکل AMQP بطور مستقیم از طریق ابر ZIO به داده‌­ها و تحلیل­‌ها دسترسی پیدا کنند. برنامه­‌های کاربردی برای تلفن­‌های هوشمند و رایانه‌­ها نیز در اختیار مشتریانی است که مایل به استفاده از آنها هستند.

استفاده از Cloud API:

  • برای دسترسی و استفاده از پلتفرم، Z-Works گزینه‌هایی را برای اتصال مستقیم به API Cloud با استفاده از پروتکل AMQP یا از طریق برنامه LiveConnect فراهم می‌کند.
  • پروتکل AMQP مشابه MQTT که اغلب در IoT استفاده می‌­شود است، اما طیف وسیعی از عملکرد را ارائه می‌دهد.
  • برنامه LiveConnect یک برنامه وب است که از طریق مرورگر وب قابل دسترسی است.

برنامه‌­های کاربردی: برای سهولت آزمایش و توسعه سریع برنامه­‌های متصل به پلتفرم Z-Works IoT برای مشتریان، Z-Works دو برنامه مرجع؛ یکی برای مراقبت از سالمندان (LiveConnect for Facility) و دیگری برای خانه­‌های هوشمند (LiveConnect for Home) ایجاد کرده است.

منابع:

https://www.enisa.europa.eu/publications/cyber-security-and-resilience-for-smart-hospitals/at_download/fullReport

https://www.expresshealthcare.in/news/zyter-launches-iot-solution-for-smart-hospitals/426858

https://www.zyter.com/wp-content/uploads/2021/02/Zyter-SmartHospitals-dtst-020821.pdf

https://www.z-works.co.jp/?lang=en

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram