هارو پلتفرمی موفق از ارتباط انسان و ربات هوشمند – بخش دوم

ادامه بخش اول – برای مطالعه بخش اول می توانید به این لینک مراجعه کنید.

روبات‌ها به عنوان پلتفرمی برای محتوای خلاقانه

روبات‌های اجتماعی نباید تنها به عنوان دستگاهی هوشمند کلام محور طراحی شوند. ما باید موارد کاربرد معنادار و منحصربفردی توسعه دهیم که با حالت‌های توانمند روبات متناسب باشد. برای هارو چنین مواردی بایستی ریشه در حالت ارتباطی سه‌گانه‌ و قابلیت‌های فیزیکی و احساسی آن داشته باشد. پژوهشگران قصد دارند با توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اجتماعی و محتوای خلاقانه‌ی حامل اطلاعات و محرک پاسخ‌های احساسی که درک انسان از روبات به عنوان ماهیت اجتماعی را بهبود می‌بخشد، توانایی ارتباط هارو را به حداکثر برسانند.

تیم پژوهشی هارو (متشکل از موسسه‌ی پژوهشی هوندا و شریکان کنسرسیوم روباتیک با هوش اجتماعی) اپلیکیشن‌هایی را توسعه خواهد داد که نیازهای اجتماعی را از طریق ارتباط هارو با افراد برطرف سازد. ما سه رکن اصلی فعالیت پژوهشی را عنوان می‌کنیم: سرگرمی و بازی، شبکه‌ی اجتماعی غنی فیزیکی و سلامت روان. سرگرمی و بازی شامل قصه گویی تعاملی، طنز بیانی و بازی گروهی و غیره خواهد بود. شبکه‌ی اجتماعی غنی فیزیکی بر اساس قابلیت‌های دورحضوری هارو است. سلامت روان نقش مفید تجلی فیزیکی احساسات و عاطفه‌ی هارو برای معلمی است.

تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند این کاربرد در ارتباط دیجیتال و تک مدله را بررسی می‌کنند. ما معتقدیم شفافیت بسیار بیشتر و حضور فیزیکی غنی‌تر فرصت‌های مهیجی جهت بهبود کیفی چنین خدماتی را به هارو می‌دهد. پژوهش‌های فعلی با شریکان شامل حل مسائل و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های ارتباطی برای سرگرمی و بازی است. هارو در حال حاضر می‌تواند بازی سنگ کاغذ قیچی و برج هانوی را با افراد بازی کند، این بازی‌ها در شرایط مدرسه‌ی ابتدایی تست شده‌اند. دیگر قابلیتی که برای هارو توسعه پیدا کرده بازی قصه گویی است که در آن روبات می‌تواند با کمک انسان قصه بسازد.

تیم پژوهشی هارو برای اجرای چنین اپلیکیشن‌های اجتماعی، محتوای چند رسانه‌ای خلاقانه‌ی خودکار و منظم را ضروری می‌داند. محتوای محرک موفقیت گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی است، اما هنوز به طور گسترده برای روبات‌ها لحاظ نشده‌اند. بنابراین تیم نحوه‌ی مشارکت محتوا با ارتباطات اجتماعی انسان و روبات را نیز بررسی می‌کند. هارو با رساندن محتوای خلاقانه با استفاده از حالات سه‌گانه‌ی ارتباطی خود، مرز بین فیزیکی و انیمیشن را محو کرده و حضور خود را همراه با محتوایی که می‌رساند تقویت می‌کند.

در مورد هارو خلاقیت مشارکتی خواهد بود. هارو از طریق ارتباط پایدار می‌تواند انگیزه بدهد، تشویق کند و در فعالیت‌های خلاقانه بسته به سطح درک شریک ارتباطی‌اش، جایگزین‌ها را نشان دهد (مثلا خط داستان‌های متفاوت در قصه گویی یا بازی). ترکیب تجسم سازی دیجیتال (با یک پروژکتور کوچک) و ارتباط فیزیکی، فرصتی جدید برای خلاقیت مشارکتی فراهم می‌کند. پژوهش‌های در جریان با همکاران شامل تولید تاثیرگذاری خودکار برای هارو، مدل‌هایی جهت تولید محتوای نثری برای قصه‌گویی در ژانرهای متفاوت و صوت‌ها و متن به گفتارهای بسیار تاثیر گذار برای پشتیبانی اپلیکیشن‌های اجتماعی می‌باشد.

در آخر، هارو دستگاهی شبکه‌ای خواهد بود که در یک زیرساخت دیجیتالی شخصی یا اداری تعبیه می‌شود. از یک رو هارو می‌تواند به عنوان پلتفرم ارتباط فیزیکی برای روبات‌های دیگر عمل کند (مثلا جاروبرقی‌های روباتی که معمولا هیچ کانال ارتباطی حائز اهمیتی ندارند) و از روی دیگر، هارو می‌تواند از قابلیت‌های فیزیکی اضافی خود برای دیگر دستگاه‌ها استفاده کرده و محدودیت‌های خود را رفع کند.

تحقق اهداف طراحی و توسعه‌ی هارو نیاز به تلاش بسیاری دارد و تنها از طریق مشارکت گروهی چند رشته‌ای از متخصصان روباتیک، ارتباط انسان و روبات، طراحی، مهندسی، روانشناسی، مردم شناسی، فلسفه، علوم حسی و دیگر شاخه‌ها امکان پذیر است. برای کمک به برنامه ریزی و دستیابی به این اهداف، طی دو سال گذشته پژوهشگران آکادمیک در ژاپن، استرالیا، ایالات متحده، کانادا و اروپا شب و روز خود را با هارو می‌گذرانند.

این تیم جهانی متشکل از متخصصان روباتیک، طراحان و دانشمندان علوم اجتماعی خود را کنسرسیوم روباتیک با هوش اجتماعی می‌نامند و به منظور گسترش و تحقق ارتباطات انسان و روبات با یکدیگر همکاری می‌کنند. هارو زیر چتر این کنسرسیوم به عنوان یک پلتفرم پذیرفته شده که به پژوهشگران کمک می‌کند داده‌ها، روش‌های پژوهش، یافته‌ها و ابزار ارزیابی خود را به اشتراک بگذارند. با کار روی فعالیت‌های مستقل با موضوع یکسان می‌توان یک مسئله‌ی پیچیده متشکل از توسعه‌ی واسطه‌های روباتیک، همراهان و پلتفرم‌های محتوایی را حل کرد.

هارو فرصتی برای آزمایش با روبات‌های اجتماعی به عنوان نوع جدیدی از همراهان قابل اعتماد فراهم می‌کند، این فرصت نه تنها بر اساس عملکرد، بلکه مبتنی بر پیوند احساسی و حضور منحصربفرد اجتماعی است. روباتیک اجتماعی حوزه‌ای نویدبخش برای پژوهش است، اما در خانه‌ای پر از دستگاه‌ها و وسایل هوشمند، بایستی به نقش روبات‌های اجتماعی در میان این محصولات رقیب با همپوشانی عملکرد و در عین حال سرگرم کردن کاربران برای ماه‌ها و سال‌ها و نه روزها و هفته‌ها بیشتر فکر کرد.

پژوهش با هارو فرصت بررسی کاربردهای بسیار هیجان انگیزی را فراهم می‌کند که با ارتباط، همکاری، خلاقیت و طراحی همراه بوده و شک مردم را به چالش می‌کشد. بنابراین هر تجربه با هارو گامی است در سفری مشترک که نشان می‌دهد انسان‌ها و روبات‌ها چگونه رشد می‌کنند و در اجتماع دوگانه‌ی روبات و انسان اهداف و سرگرمی‌های مشترکی پیدا می‌کنند.

منابع خبر :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 12 =