اقتصاد داده‌ها و اینترنت خیابان‌ها ، بازی برد-برد

هنگامی که به موارد استفاده اینترنت اشیا در دهه‌های آینده فکر می‌کنم، کسب درآمد از داده‌ها تبدیل به یکی از مثال‌های مورد علاقه من در زمینه ایجاد بازارهای جدید، بینش‌های جدید، و صنایع جدید توسط حسگرها می‌شود که همزمان با ظهور اقتصاد داده‌های جدید اتفاق می‌افتد.

اما چیزی که بسیار من را هیجان زده می‌کند، زمانی است که می‌بینم یکی از موارد استفاده به خوبی چندین ترند برتر آینده را با یکدیگر ترکیب می‌کند. شرکت آلمانی UZE موبیلیتی دقیقاً همین کار را انجام داده است؛ حمل و نقل، تبلیغات دیجیتالی خارج از خانه، اینترنت اشیا و کسب درآمد از داده‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده است.

یک کامیون برقی را تصور کنید که یک صفحه نمایش دیجیتالی به آن متصل است و تبلیغات دیجیتالی را به نمایش می‌گذارد، و بر اساس موقعیت مکانی و دیگر شاخص‍هایی همچون هوا و دما تبلیغات را تغییر می‌دهد.

افزودن یک جعبه سیاه از حسگرها به این وسیله نقلیه، نه تنها داده‌های حسگری که خودرو تولید و منتشر می‌کند را مورد قیاس قرار می‌دهد (این روزها تقریباً یک کامپیوتر بر چرخ‌ها سوار است)، بلکه اطلاعاتی را نیز از محیط خارجی جمع‌آوری می‌کند – اطلاعاتی همچون کیفیت هوا، آکوستیک صدا، کیفیت جاده، تعداد ریزگردها و غیره. سپس این داده‌ها را می‌توان به فروش رساند و علاوه بر در آمد به دست آمده از راه تبلیغات، از این طریق نیز درآمدی برای صاحب جعبه سیاه کسب می‌شود.

قدرت کسب درآمد از داده‌ها

UZE مدل‌های تجاری جدید مبتنی بر داده‌ها را بر اساس داده‌های متحرک استفاده نشده می‌سازد. این امر با بهره برداری از داده‌های وسیعی که در هر ثانیه در بانک‌های داده خودروسازی‌ها و شرکت‌ها IT و شهرها جمع‌آوری می‌شود، محقق می‌گردد.

من با مدیرعامل دکتر الکساندر جابلووسکی صحبت کردم تا اطلاعات بیشتری به دست آورم. این شرکت در یک جلسه در راینلند سال ۲۰۱۹، با استفاده از یک ناوگان خودروهای برقی خریداری شده به اثبات مفهوم اولیه پرداخت، تا شهروندان خصوصی اجازه استفاده از استریت‌اسکوترها را برای جابه‌جایی رایگان اشیای بزرگ‌تر در اطراف شهر داشته باشند و هزینه این طرح توسط فروش تبلیغات پخش شده بر صفحه نمایش‌های دیجیتال بر روی وسایل نقلیه تامین می‌شود.

مسئله مقیاس کردن یک چالش همیشگی برای تمامی اپراتورهای ناوگان است. به خصوص اگر در مورد UZE می‌خواستند که تبلیغ‌کنندگان بزرگ را به پخش تبلیغات از صفحه نمایش‌های خود ترغیب کنند. بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند یک گزینه بهتر را مورد بررسی قرار دهند و به این صورت جعبه سیاه را ساختند که می‌توانستند آن را به دیگر اپراتورهای ناوگان و صاحبان وسایل نقلیه (از ماشین و اتوبوس تا قطار و تراموا) بفروشند. الکساندر توضیح می‌دهد:

“این جعبه بسیار کوچک می‌باشد. اساساً شبیه به یک کامپیوتر است و تنها در چند ثانیه می‌تواند با هزاران نقطه داده کار کند. برای ایجاد داده حجیم دقیقاً به همین امر نیاز است. ما در قدم بعدی این امکان را به کیت تبلیغاتی خود می‌افزاییم تا آغاز به کار کرده و تبدیل به گوگل خیابان‌ها شود.”

فناوری حسگر مربوطه با همکاری MIT و PEM – دانشکده مهندسی تولید حرکت الکترونیکی در RWTH آخن (دانشگاه فناوری آخن) و دیگر دانشگاه‌ها – در حال توسعه است.

این شرکت تمرکز بسیار زیادی بر بازار ایالات متحده آمریکا دارد، که در آن مقادیر بسیاری از داده‌های رانندگی و وسایل نقلیه بی استفاده باقی می‌ماند، و رانندگان خودرو و کامیون‌های آمریکایی به زودی خواهند توانست از طریق داده‌های تحرک خود درآمد کسب نمایند.

امروزه تعدا کمی از شرکت‌های اینترنت اشیائی را پیدا می‌کنید که از واژه بلاکچین به نحوی استفاده نکرده باشد و در این زمینه نیز کاربرد خوبی دارد. تمامی تراکنش‌ها در پلتفرم UZE توسط فناوری بلاکچین خودکار شده و در لحظه نمایش داده می‌شوند، همچنین رمزنگاری قدرتمندی بر روی آن‌ها به همراه داده‌های جمع‌آوری شده صورت می‌گیرد.

این امر اطمینان می‌دهد که تمامی داده‌های جمع‌آوری شده و درآمد کسب شده ایمن، تغییرناپذیر و شفاف هستند. این شرکت از فناوری هایپرلجر بهره می‌برد و هم اکنون با وایرکارت شراکت دارد.

هنوز بهترین ویژگی‌های هوش مصنوعی از راه نرسیده‌اند

این فناوری زمانی به موفقیت واقعی می‌رسد که جعبه سیاه بر تعداد بسیار زیادی از وسایل نقلیه نصب شده و به پلتفرم UZE متصل باشند. سپس با گسترش مجموعه داده‌های دریافتی از جعبه‌ها، این پلتفرم یاد می‌گیرد که چطور داده‌های جمع‌آوری شده را بهتر ترکیب کند تا به صورت بهینه مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت به تحلیل پیشگویانه کمک نماید.

خوشبختانه، این شرکت توانسته است توجهات زیادی را از سرتاسر جهان از سوی شهرهای هوشمند، تولید کنندگان خودرو و شرکت‌های مختلف به خود جلب نماید. الکساندر خاطر نشان می کند:

“ما تهدیدی برای پیشروان حمل و نقل نیستیم، بلکه در زمینه کسب درآمد و کاهش هزینه‌های ناوگان به آن‌ها کمک می‌کنیم. تمرکز ما بر نحوه به کارگیری فناوریمان در وسایل نقلیه آن‌ها است.”

شهر مسکو، علاقه خود به حسگرهای تشخیص گاز را ابراز کرده است، به این دلیل که ۹۹% مردم خانه‌های خود را با گاز گرم کرده و خود را در معرض خطر قرار می‌دهند. حسگرهایی که به راحتی می‌توانند گازهای خطرناک را شناسایی کنند، به مسئولین شهر اجازه مداخله و پیشگیری می‌دهند. یک تولید کننده خودرو سرشناس نیز علاقه خود را ابراز کرده است، چرا که ۷۵% از وسایل نقلیه آن‌ها متعلق به شرکت‌های بزرگ و کوچک است.

کسب درآمد از داده (و تبلیغات دیجیتالی) فرصتی استثنائی به آن‌ها ارائه می‌کند تا هزینه‌های تبدیل وسایل نقلیه‌شان از گازب به برقی را جبران نمایند. ما تغییر از گاز به برق را نیز برای مشتریان خود مقرون به صرفه تر می‌نماییم. هر چه این وسایل نقلیه تحرک بیشتری داشته باشند، درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰، UZE قصد دارد تا به تعداد ۱۰۰۰ نمایشگر دیجیتالی تبلیغات (کیت‌های تبلیغاتی UZE) برای خودروها و کامیون‌های داخل خیابان‌های آلمان برسد. رانندگان در کالیفرنیا نیز در سه ماهه اول ۲۰۲۰ این شانس را خواهند داشت تا با استفاده از کیت‌های تبلیغاتی UZE و دور زدن در خیابان‌ها بتوانند کسب درآمد نمایند. این شرکت قطعاً شرکتی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

منابع خبر :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 15 =