جنگ دستیارهای صوتی برای تصاحب بازار

به گزارش CIPR ، مبلغ رد و بدل شده در دنیای بلندگوهای هوشمند در سال ۲۰۱۹ از ۶۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به رقم ۷۶ میلیون دلار در آمریکا رسید. این مبلغ در سال ۲۰۲۰ چقد افزایش خواهد یافت؟ از آن جایی که تکنولوژی دستیارهای صوتی در گوشی‌های هوشمند، بلندگوهای هوشمند و دستگاه ها، پیشرفت بیشتری را شاهد هستند، مشتری ها و کسب و کارهایی بیشتری نیز به دنبال استفاده از این تکنولوژی برای آسان‌تر کردن فعالیت های خود هستند. غول‌های تکنولوژی مثل اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت در حال باز کردن راه هستند و امیدوارند که مشتریان از این دستیارهای صوتی برای انجام کارهای پیچیده خود استفاده کنند. چه شرکتی پیروز این رقابت است و علت پیروزی اش چه خواهد بود؟ چه شرکتی شانس کمی برای پیروزی دارد؟

تحقیقات CIRP می‌گوید که آمازون رهبر اصلی بازار سخنگوهای هوشمند است و حدود ۷۰ درصد دستگاه های آمازون اکو به این تکنولوژی مجهز هستند و این در حالی است که ۱۰ درصد دستگاه های گوگل هُوم به این تکنولوژی دسترسی دارند و فقط ۵ درصد هوم‌پادهای شرکت اپل از این تکنولوژی استفاده می کنند. این مسئله از تحقیقات سال قبل این شرکت تا به امروز تغییر چندانی نکرده است و درصد دستگاه های اپل و گوگل رشد بسیار کمی داشته است. داده های وویس بات نشان می دهد که ۶۱ درصد بازار متعلق به آمازون، ۲۳.۹ درصد متعلق به گوگل و ۱۵ درصد به دیگر شرکت ها است.

داده‌های وویس بات همچنین مالکیت بلندگوهای هوشمند را بر اساس جمعیت تقسیم کرده و بینشی در مورد خریداران و نحوه استفاده از این دستگاه‌ها به ما می‌‎دهد. حدودا یک سوم آمریکایی‌های بین ۱۸ تا ۲۹ سال (۳۴ درصد) در ابتدای سال ۲۰۱۹ صاحب یک دستگاه بلندگوی هوشمند بوده‌اند و این در حالی است که یک پنجم افراد بالای ۶۰ سال (۲۰ درصد) یک دستگاه بلندگوی هوشمند خریداری کرده‌اند.

سهم گروه‌های مختلف استفاده کننده از دستگاه‌های آمازون بر اساس گزارش وویسبتا نشان می‌دهد که ۵۵.۸ درصد افراد بین ۱۸تا۲۹ سال داشته‌اند، ۵۳.۶ درصد بین ۳۰ تا ۴۴ سال بوده‌اند، سهم افراد بین ۴۵ تا۶۰ سال ۶۵.۲ درصد بوده و ۷۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال نیز از این دستگاه استفاده کرده‌اند.

گزارش صوتی مایکروسافت سال ۲۰۱۹ نگاه گسترده تری به استفاده از دستیار صوتی دارد و نگاهش فراتر از استفاده از بلندگوهای هوشمند دیجیتال دستیار است. ۶۹٪ از ۵۰۰۰ نفری که مایکروسافت در گزارش خود مورد بررسی قرار داده است ، از دستیار دیجیتال استفاده کرده اند. بیشتر این افراد با استفاده از تلفن های هوشمند خود از دستیاران صوتی استفاده می‌کنند. گزارش مایکروسافت نشان می دهد که ۷۲٪ از طریق دستیار دیجیتالی شخصی از صدا برای انجام وظایف خود استفاده می‌کنند، در حالی که ۳۵٪ افراد از طریق یک بلندگو خانگی هوشمند از این تکنولوژی استفاده کرده ، ۳۶٪ افراد دستورات صوتی را به یک تلویزیون هوشمند یا سایر دستگاه‌های هوشمند غیر بلندگو ارسال می کنند، و ۳۱٪ افراد از دستورات صوتی استفاده می‌کنند. در حالی که جستجوی اطلاعات و ارائه دستورات رایج ترین روش استفاده مردم امروز از دستیاران صوتی است، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان مایکروسافت گفتند که انتظار دارند دستیاران دیجیتال در پنج سال آینده به آنها کمک کنند تا خرید کنند.

دستیار صوتی گوگل و سیری اپل، بخش اعظمی از بازار را به دست آورده‌اند. داده‌های مایکروسافت نشان می‌دهد که این دو دستیار صوتی، ۳۶ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند و الکسای شرکت گوگل ۲۵ درصد، کورتانای مایکروسافت ۱۹ درصد و دیگر دستیارها ۱ درصد بازار را در اختیار داشته‌اند. از آن جایی که بخش “دیگر دستیارها” سهم بسیار کوچکی دارد، آیا  شرکت‌های دیگر می‌توانند روزی این چهار غول دنیای تکنولوژی را کنار بزنند؟ دستیارهای صوتی دیگری نیز از طرف شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ بیکسبای و گزینه‌های زیادی نیز از طرف توسعه دهندگان کوچکتر ارائه شده است. برخی از این دستیارها شامل دستیار لایرا ویرچوال و دستیار صورتی رابین آی ای برای دستگاه‌های اندروید ارایه شده است.

شرکت‌هایی مانند نونس در حال ساخت دستیارهایی مجازی برای کمک به مشتریان هستند. دستیار مجازی نینای این شرکت، با استفاده از فناوری درک زبان طبیعی، برای شرکت‌ها تجارب خدمات مشتریان ثابت در کانال‌های دیجیتالی را ارائه می‌کند و در دنیای امروز این مسئله یک نیاز محسوب می‌شود. با حرکت به سمت آینده، پیشرفت روزافزون اسپیکرهای هوشمند و استفاده روزافزون از دستیاران صوتی در دستگاه‌های بی شمار به دستیاران دارای قابلیت هوش مصنوعی کمک می‌کند تا به یک هنجار تبدیل شوند. شرکت‌ها باید از این فناوری به شیوه هایی استفاده کنند تا نحوه عملکرد کسب و کار آنها و چگونگی ارتباط با مشتریان را بهبود ببخشند.

منابع خبر :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 17 =