شرکت روباتیک نورو واقع در کالیفرنیا، برای تست وسایل نقلیهی خودران خود که بدون کنترل انسانی ساخته شدهاند، در هوستون، تگزاس مجوز گرفت.
ونهای پستچی خودران نورو به نام آر۲، دومین نسل از وسایل نقلیهی این شرکت هستند که به گفتهی بیبیسی، هیچ کنترل مرکزی مانند فرمان، پدال یا آینه بغل ندارند.
این اولین باری است که قانون، یک وسیلهی نقلیه را از کنترل اپراتور انسانی معاف کرده است، چراکه طبق قانون، وسایل نقلیه برای تست ملزوم به داشتن رانندهای هستند که آنها را به طور ایمن کنترل کند. دبیر حمل و نقل ایالات متحده، ایلین چاو میگوید زمانیکه بیشینهی سرعت خودرو ۴۰ کیلومتر بر ساعت باشد، این الزامات دیگر منطقی نیستند.
دِیو فرگوسن، بنیان گذار نورو، منطق پشت طراحی این شرکت را توضیح میدهد. او در پست مدیوم مینویسد: “معافیت میتواند به معنای ایمنی بیشتر باشد. این کار به ما اجازه میدهد تا دوربین و دیگر سنسورها را جایگزین آینههایی کنیم که فقط رانندگان انسانی به آن نیاز دارند. ما میتوانیم گوشههای ماشین را به صورت گرد طراحی کنیم تا فضای کمتری بگیرد و برای اطرافیان ایمنتر باشد.”
دپارتمان حمل و نقل نظارت بیشتری بر این تستها خواهد داشت و نورو بایستی گزارشی از تست آر۲ ارائه دهد و به جایی برسد که بتواند خودروهای خودران خود را تست کند. به نظر فرگوسن، این تصمیم برای صنعت نقطهی عطفی به حساب میآید. او میگوید: “ما با پیش روی به جلو بایستی قوانین و مقررات فعلی که برای وسایل نقلیهی بدون راننده تعریف نشدهاند را مدرنیزه کنیم. در صنعت نیز همهی افراد بایستی مطمئن شوند که تکنولوژی خودران در بهترین و ایمنترین وسایل نقلیهی ممکن تست و پیادهسازی شده است.”
ماه گذشته، بِرگ اینسایت پیش بینی کرد که بازار حمل و نقل عمومی برای سیستمهای حمل و نقل هوشمند در اروپا و آمریکای شمالی، تا سال ۲۰۲۳ به ۳.۷ میلیارد یورو خواهد رسید. در سال ۲۰۱۸، ارزش بازار سیستمهای حمل و نقل هوشمند پیادهسازی شده برای حمل و نقل عمومی اروپا ۱.۵۵ میلیارد یورو بود. تا سال ۲۰۲۳ این رقم با نرخ سالانهی رشد ۶.۸ درصدی به ۱.۸۳ میلیارد یورو خواهد رسید.