آفتابگیر هوشمند شرکت بوش از تابش آفتاب حین رانندگی جلوگیری می‌کند

این صفحه کریستال مایع، مانع ورود نور خورشید به ماشین در فضاهای آفتابی می‌شود.

سایه بان آفتاب اتومبیل حدود یک قرن پیش برای اولین بار در سال ۱۹۲۴ با عنوان “سپر درخشش” در خارج از یک مدل فورد مدل T قرار داده شده است. با وجود پیشرفت‌هایی که در این زمینه انجام شده، هنوز وسیله‌ای آزاردهنده محسوب می‌شود چرا که دید راننده را کاهش می‌دهد.

سرانجام شرکت بوش ایده بهتری ارائه کرد. صفحه نمایش کریستال مایع مجهز به هوش مصنوعی دارای صفحه نمایش (LCD) با دوربین مانیتور راننده همراه می‌شود تا بدون اینکه مانع دیدن فضای بیرونی شود نور خورشید را از چشمان شما دور نگه دارد. این تولید کننده آلمانی در نمایشگاه آفتابگیرهای مجازی در نمایشگاه CES اخیر در لاس وگاس از محصول خود رونمایی کرد.

این پروژه آفتابگیر مجازی وقتی آغاز شد که رایان تاد، یک مهندس ساکن در حومه شهر دیترویت، در مورد تلویزیونی خیال پردازی کرد که می‌خواست در حین تابش آفتاب از آن استفاده کند. همانطور که همکار و مهندس پروژه یعنی جیسن زینک توضیح داد، تاد فکر می‌کرد که OLED نور ایجاد می‌کند. در این حالت، یک LCD در واقع نور را در هر پیکسل مسدود می‌کند. بعد با خودش فکر کرد که “وای کاش می‎‌توانستم فقط بخشی از نور خورشید را مثل LCD مسدود کنم”.

تاد سریعا این ایده را در یک نشست نوآوری مطرح کرد. سه سال بعد ، بوش نمونه اولیه کار را به تولید کنندگان خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری نشان می‌دهد و امیدوار است که طی چند سال آینده این فناوری به بازار عرضه شود. این آفتابگیر یک صفحه نمایش ال سی دی ساده‌ی لانه زنبوری دارد که با یک دوربین RGB پیش روی راننده همراه شده و این صفحه نمایش به همراه یک الگوریتم هوش مصنوعی و واحد کنترل الکتریکی کل این دستگاه را تشکیل می‌دهند.

این دوربین، چهره، چشم ، پیشانی راننده  و سایه خورشید روی صورت او را تشخیص می‌دهد.زینک می‌گوید: بنابراین ما می توانیم موقعیت و طرح صورت راننده را در هر فریمی که به دوربین می رسد درک کنیم. هوش مصنوعی آن علائم صورت را به همراه موقعیت نسبی خورشید در محیط ردیابی می کند. از آنجایی که این سیستم به سمت عقب کار می‌کند، مهم نیست که نور از چه سمتی وارد ماشین شود و یا ماشین در چه مسیری در حال حرکت باشد. زینک می‌گوید: هوش مصنوعی یک کلید توانمندسازی در این سیستم است. این هوش مصنوعی، از شبکه های عصبی و هیستوگرام روش های شیب گرا با مدل‌های ساخته شده توسط بوش با دو تکنیک هوش مصنوعی استفاده می‌کند. الگوریتم های تشخیص سایه و هدایت صفحه با استفاده از داده های ورودی دامنه خاص (به عنوان مثال داده های دنیای واقعی از وسیله نقلیه) آموزش داده می شوند. موارد دشواری که می‌تواند برای این سیستم اجرا شود، مواردی است که در آن اشیایی صورت راننده را پوشانده‌اند. با این حال کلاه‌های بزرگ، روسری یا ماسک‌های پزشکی، همگی چالش‌ها و الگوریتم‌های مورد نیاز برای موقعیت دهی کاربر، فهم جزئیات صورت او و تحلیل مکان تابش سایه را ارائه می‌دهند.

بوش همچنین برنامه دارد تا در همکاری با تولید کنندگان به آنها تضمین دهد که این دستگاه تمام نیازهای امنیتی را لحاظ می‌کند. مسدود کردن آفتاب واقعی ، به گفته زینک ، نسبتاً آسان است: یک الگوریتم ثبت شده ، موقعیت چشم راننده را مشخص می کند ، و به طور انتخابی قسمت هایی از صفحه را تاریک یا روشن می کند تا اطمینان حاصل شود که رانندگان دید دارند. الگوریتم اختصاصی، جای سایه ها را تعیین می کند و مشخص می‌کند چه بخش‌هایی از سطح آفتابگیر را مسئول مسدود کردن نور کند.

زینک می‌گوید، با این تکنولوژی ۹۰ درصد از فضای دید شخص در تمامی زمان‌ها شفاف می‌ماند و مهم نیست که شدت نور یا زاویه تابش چقدر باشد. این مسئله باعث حذف موانع دید رانندگان به صورت دائم می‌شود و دیگر نیاز نیست که رانندگان سعی کنند به بالا یا کنار آن نگاه کنند تا دید بهتری داشته باشند. همچنین دیگر نیاز نیست که برای تنظیم زاویه دید خود، فرمان را رها کنند یا توجه خود را از جاده بگیرند.

نابش خورشید می‌تواند آزاردهنده‌تر از یک مسئله جزئی باشد. طبق تحقیقات پزشکی، ریسک تصادفات در تابش نور آفتاب ۱۶ درصد بیشتر از وقتی است که نور در حالت عادی است.

نکته جالب این است که دوربین‌های نظارتی رانندگان حالا در خودروهای لاکچری مثل کادیلاک CT6 به منظور مدیریت نیمه خودکار برخی فرآیندهای رانندگی به شکل امن مورد استفاده قرار می‌گیرند و این آفتابگیر مجازی ممکن است نقش یک افزونه پرکاربرد را در این سیستم بازی کند. اگر دوربین و محاسبات انرژی در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها چیز مورد نیاز برای حل مشکل تابش نور با این تکنولوژی‌ها، افزودن یک آفتابگیر و چند خط کد است. فینک در مورد آینه‌های فوق الذکر می‌گوید که تولیدکنندگان در صورت نیاز مشتریان می‌توانند آن‌ها را از طریق پنل زیرین ثانویه فراهم کنند.

منابع خبر :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 9 =