همکاری اتوایکس و فیات کرایسلر برای ساخت روبوتاکسی در چین

استارت آپ مستقل اتوایکس که توسط شرکت علی‌بابا پشتیبانی می‌شود، در روز سه شنبه هفته گذشته اعلام نمود که در صدد است تا با همکاری فیات کرایسلر، ناوگانی از روبوتاکسی‌ها را برای چین و دیگر کشورهای آسیایی بسازد.

بنابر گفته اتوایکس، در اوایل سال ۲۰۲۰ یک ناوگان از ون‌های کرایسلر پسیفیکا در اختیار عموم مردم در چین قرار خواهد گرفت. مسافران می‌توانند با استفاده از برنامه داخلی اپلیکیشن وی‌چت و دیگر برنامه‌های محبوب در چین، درخواست روبوتاکسی نمایند.

این همکاری برای توسعه خودروهای کاملاً خودران، یک قدم بزرگ برای اتوایکس است. با اینکه اتوایکس در کالیفرنیا و چین روبوتاکسی‌های خود را به فعالیت در می‌آورد، اما هدف اصلی آن فروش مجوز فناوری خود به شرکت‌هایی است که می‌خواهند ناوگان روبوتاکسی‌های خود را راه‌اندازی کنند.

با وجود این که شاید این همکاری برای FCA اهمیت زیادی نداشته باشد، اما برای هر خودروسازی که بخواهد به یک پلتفرم روبوتاکسی قابل فعالیت در چین دسترسی داشته باشد، امکان این امر را فراهم می‌نماید.

اتوایکس که در هنگ کنگ و در سن خوزه کالیفرنیا مستقر است، آزمایشات خود را در کالیفرنیا و چین آغاز کرده است. این شرکت در اوایل سال ۲۰۱۹، در مرکز شهر شنژن سوار شدن عموم مردم بر این روبوتاکسی‌ها را فراهم نمود، و در ماه سپتامبر نیز در همکاری با شانگهای ۱۰۰ دستگاه روبوتاکسی را برای راهبری ناوگان در این شهر ارائه نمود.

مدیرعامل اتوایکس، جیانشانگ شائو گفت که قدم بعدی، حذف رانندگان امنیتی و کاملاً بدون راننده بودن است. وی افزود: “آماده‌سازی سخت افزارها یک قدم مهم در جهت رسیدن به این هدف است.” بنابر گفته این شرکت، همکاری با FCA به تحقق این امر کمک می‌کند.

شائو می‌گوید: “دستیابی به خودروهای کاملاً بدون راننده، نیازمند یک پلتفرم حمل و نقل مطمئن، به همراه افزونگی کامل سیستم رانندگی با سیستم خودرو است. این سطح از افزونگی در صنعت خودروسازی جدید و کمیاب است. پلتفرم کرایسلر پسیفیکا یک پلتفرم قابل اعتماد برای به کارگیری بدون هیچ‌گونه راننده می‌باشد.”

در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) 2020، اتوایکس از مینی ون کرایسلر پسیفیکا رونمایی کرد. این وسیله نقلیه مجهز به حسگرها است. این وسیله نقلیه هیبریدی دارای سنسورهای لیدار ۳۶۰ درجه می‌باشد، و همچنین مجهز به چندین دوربین با کیفیت، حسگرهای لیدار نقطه کور و حسگرهای رادار است. اتوایکس برای حسگرهای لیدار خود از روبوسنس و سازنده هواپیمای بدون سرنشین DJI بهره برده است.

این خودرو همچنین مجهز به یک واحد کنترل وسیله است که XCU نامیده می‌شود، و خود اتوایکس آن را ساخته است. XCU باعث قدرتمند شدن و یکپارچگی وسیله خودران می‌شود که شامل سنسورهای همچون لیدار و رادار است. اتوایکس ادعا می‌کند که XCU سرعت پردازش بیشتری دارد و توانایی محاسباتی آن باعث می‌شود تا برای سناریوهای پیچیده‌ای که در شهرهای چین مشاهده می‌شود، ایده‌آل باشد.

مدیرعامل ژو لی در بیانیه‌ای گفت: “در خیابان، خودروها، پیاده‌ها، دوچرخه‌سواران، اسکوترها و بسیاری اشیای متحرک دیگری وجود دارد که بسیاری از آن‌ها از قوانین ترافیکی پیروی نمی‌کنند. به دلیل سرعت بالای پیشرفت در چین، ساخت و ساز و بازسازی می‌تواند یک شبه انجام بگیرد. در صبح، عصر و شب ممکن است خیابان‌ها ظاهر کاملاً متفاوتی داشته باشند. این امر سیستم ما را ملزم به پردازش سریع‌تر و فوق‌العاده دقیق می‌کند، تا بتواند هر شئ را شناسایی و ردیابی کرده و امنیت را تضمین نماید.”

استراتژی استقلال FCA تا حد زیادی به همکاری با توسعه دهندگان AV وابسته است. در ماه مه ۲۰۱۶، وایمو و FCA همکاری خود را برای تولید حدود ۱۰۰ مینی ون هیبریدی کرایسلر پسیفیکا که با سیستم خودران وایمو ادغام شده است، اعلام کردند. سال گذشته نیز FCA قراردادی با آرورا بست، تا وسایل حمل و نقل تجاری خودران را تولید نمایند.

سال گذشته، اتوایکس همکاری خود را با شرکت هلدینگ سوئدی و تولید کننده خودروهای الکتریک NEVS آغاز نمود، تا با همکاری هم تا انتهای سال ۲۰۲۰ خدمات روبوتاکسی را در اروپا راه‌اندازی نمایند. این طرح مجوزهای لازم برای حمل مسافر در روبوتاکسی‌های خود را از قانون‌گذاران کالیفرنیا دریافت کرده است (وجود راننده امنیتی ضروری است). خدمات روبوتاکسی اتوایکس در کالیفرنیا، ایکس تاکسی نامیده می‌شود.

منابع خبر :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − شش =