به کارگیری فناوری RFID برای مدیریت اجاره و انبار در صنایع نفت و گاز

شرکت ردبک انرژی به لطف راهکار مبتنی بر فن آوری RFID برنامهA2B Tracking ، فرآیند شمارش موجودی که یک هفته به طول می انجامید را به حدود یک ساعت کاهش داده است. این برنامه از خوانندگان دستی، یک برنامه تلفن هوشمند و یک پلتفرم نرم افزاری بهره می برد.

شرکت رد بک انرژی، به لطف راهکار فن آوری RFID که اخیراً بکار گرفته می شود، باعث کاهش ساعات کار و بهبود کارایی در واگذاری، حمل و بازپس گیری تجهیزات اجاره ای می شود که مشتریان نفت و گاز از آنها استفاده می کنند. طبق اظهارات ارائه دهنده فناوری A2B Tracking، فرآیند شمارش موجودی که قبلاً یک هفته به طول می انجامید و امکان خطا در آن وجود داشت، اکنون می تواند در عرض یک ساعت انجام شود. این راهکار شامل برچسب های UHF RFID چسبیده به تجهیزات سنگین، یک دستگاه خوانش دستی با فن آوری RFD8500 شرکت Zebra Technologies و یک برنامه جهت کار کردن با داده های مرتبط با کالاهای اجاره داده شده یا دریافت شده است.

شرکت Redback Energy Services، ارائه دهنده تجهیزات اجاره ای و خدمات در صنعت نفت و گاز است. این شرکت هر ساله هزاران قطعه تجهیزات فراهم می کند. از جمله این تجهیزات تفکیک کننده ها، فلنج ها و دریچه ها و همچنین اقلام بزرگی مانند تریلرهای مورد استفاده برای شرکت های تولید کننده گاز طبیعی یا نفت خام می باشند. این شرکت علاوه بر چند مکان ماهواره ای نزدیک به مکان های استقرار تجهیزات خود، اوکلاهما و تگزاس را به عنوان مرکز توزیع اصلی پوشش می دهد.

پس از سفارش مشتریان، شرکت  می تواند کالاها را بر حسب نیاز به سایت های خود تحویل دهد، و مشتریان می توانند تجهیزات را خودشان انتخاب کنند. این مشتریان شامل شرکت های نفت و گاز و همچنین پیمانکاران این شرکت‌ها می باشند. پس از اینکه کالاها از سوی مشتریان برگردانده می شوند، اغلب می توانند از یک سایت به سایت دیگر منتقل شوند، و تا پروژه و یا مشتری بعدی در آنجا نگهداری و بازرسی شوند.

ردیابی اقلام و وضعیت آن ها کار پیچیده ای است که قبلاً به صورت دستی انجام می شد. با این حال کنترل شمارش موجودی تمام دارایی ها، در همه سایت ها، حداقل هر سه ماهه یک بار انجام می گیرد. این شرکت باید الزامات قانون  Sarbanes-Oxleyرا رعایت کند و فهرست موجودی های کاملاً فیزیکی را هر سه ماه یک بار و سالانه شمارش نماید. شرکت نه تنها باید فهرست موجودی های فیزیکی خود را نگه دارد، بلکه باید ارزش کالاها را نیز در ترازنامه خود ثبت کند. شمارش موجودی به صورت دستی وقت گیر است، شمارش و تطبیق آنها تقریباً یک هفته زمان می برد و امکان خطا وجود دارد.

بنا به گفته دانیلا زونک، مهندس ارشد اجرایی برنامه A2B، این شرکت در سال ۲۰۱۸ برای یافتن یک راهکار به برنامه A2B Tracking روی آورد و این سیستم در بهار همان سال جان گرفت. این راهکار اکنون در محل اصلی خود در شهر الک، اوکلاهاما، و چندین سایت دیگر در اطراف اوکلاهما و تگزاس مورد استفاده است.

ابتدا، این شرکت شروع به چسباندن برچسب های رویه فلزی و غیرفعال RFID UHF بر روی انواع محصولات و مدل های قطعات تجهیزات کرد. در نرم افزار، شماره شناسایی منحصر به فرد رمزگذاری شده برای هر برچسب، به داده های مربوط به تجهیزات خاصی که این برچسب به آن وصل است، مرتبط شد. شرکت A2B Tracking به دلیل تنوع ماشین‌آلات، با شرکت Redback Energy Services همکاری می کرد تا تگ های مناسب برای هر اندازه، شکل، ماده، و همچنین جهت گیری تگ جهت سهولت بازرسی دستگاه خوانش، را بیابد.

پس از سفارش قطعه خاصی از تجهیزات، پرسنل انبار می توانند از تابع مکان یابی موجود در برنامه A2B برای جستجوی هر آیتم استفاده کنند. هر کدام از اپراتورهای انبار شرکت  یک تلفن همراه مبتنی بر اندروید دارند که برنامه ردیابی A2B را اجرا می کند. همچنین آنها یک دستگاه خوانش دستی RFID غلطکی مربوط به شرکتZebra  نیز در اختیار دارند که با بلوتوث به همان تلفن همراه متصل می شود. کاربر به سادگی می تواند برنامه را باز کند و دستگاه خوانش را وارد حالت شمارشگر کند. این حالت این امکان را به وجود می آورد تا با حرکت اپراتور در سراسر انبار، دستگاه خوانش محل آیتم موردنظر را پیدا کند. هنگامیکه دستگاه خوانش سیگنال ارسال شده از آیتم برچسب خورده درخواستی را تشخیص داد، به صدا درخواهد آمد.

هنگامی که سفارش مشتری تکمیل شد، تجهیزات اجاره ای جهت تحویل روی کامیون بار زده می شود. اپراتور برچسب کالاهای در حال بارگیری را می خواند، و بعد آنها می توانند به عنوان بخشی از یک سفارش در کنار هم قرار گیرند. نرم افزار مبتنی بر سیستم ابری برنامه A2B Tracking، داده های مربوط به سفارش و هر آیتم را ذخیره می کند، از جمله: مشتری دریافت کننده آن کالا و تاریخ بارگیری آن. وضعیت هر قطعه از تجهیزات و کل سفارش در نرم افزار ذخیره می شود تا مدیریت بتواند هر زمان که خواست اطلاعات را از رایانه مشاهده کند. کاربران می توانند داده های دیگری را به هر قلم یا سفارش اضافه کنند. این اتفاق مانند زمانی که انتظار برگشت وجود دارد، رخ میدهد.

زونک می گوید: “هنگامی که کالاها از مشتریان پس گرفته می شوند، آنها به سادگی از دستگاه خوانش دستی استفاده می کنند تا برگشت آن را دوباره بررسی کنند”. سپس وضعیت هر آیتم در پلت فرم برنامه و نرم افزار به روزرسانی می شود. اگر تجهیزات به انبار یا مکان دیگری منتقل شود، این وضعیت نیز در نرم افزار به روزرسانی می شود. شرکت قادر است گزارش های سفارشی بر اساس داده های بدست‌آمده از RFID داشته باشد، مانند زمانی که کالاها حمل شده و برمی گردند، و یا هنگامی که اتفاقات خاصی رخ می‌دهد. در این صورت، با مشاهده وضعیت اجاره های موجود و زمان های ممکن برای تأخیر، کارکنان می توانند به منظور درک عملکرد هر مشتری تحلیل مناسبی انجام دهند.

بزرگترین چالش برای پیاده سازی این سیستم، با توجه به شرایط شرکت، این بود که اطمینان حاصل شود که هر قطعه منحصر به فرد از تجهیزات می تواند به درستی برچسب زده شود، و هر تگ می تواند به درستی خوانده شود. به دلیل شرایط محیط، برچسب ها در جاهای خاصی قرار می گرفتند.

از آنجاییکه شرکت عکس تجهیزات وصل شده به داده های برچسب RFID را پیشاپیش ثبت و ذخیره می کند، در نتیجه خودکارسازی داده‌های مربوط به ردیابی نگهداری، شرکت خدمات انرژی در آینده می تواند درباره ذخیره سازی سایر مستندات محصولات و سوابق بازرسی و نگهداری آنها در نرم افزار تصمیم گیری کند. زونک  می گوید: “فضا برای گسترش بیشتر در سیستم، جهت استفاده از تمام ویژگی های موجود وجود دارد”.

منابع خبر :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × سه =