صرفه جویی ۱۳۱ میلیارد دلاری اینترنت اشیا و بلاکچین در حوزه تقلب غذایی

طبق مطالعه جدیدی از موسسه جونیپر ریسرچ ، استفاده از فناوری ردیابی بلاکچین و اینترنت اشیا برای ردیابی حمل و نقل غذا از مزارع به قفسه­های فروشگاه­های مواد غذایی ، “انقلابی” در صنعت مواد غذایی خواهد بود، هزینه‌های خرده فروشان را با ساده سازی زنجیره‌های تأمین و ساده‌تر کردن مقررات نظارتی، کاهش می‌دهد.

در این گزارش آمده است که دفتر ثبت تغییرناپذیر بلاکچین ، همراه با سنسورها و ردیاب­های اینترنت اشیا ، برای ایجاد فرایند کارآمدتر دسترسی به غذا مولفه‌هایی کلیدی خواهند بود. به عنوان مثال، روغن زیتون خالص که تصور می‌شود از یونان نشأت گرفته می شود، در حقیقت از جای دیگری می آید.

وی ادامه داد: بخش اعظم علاقه به این فن آوری نیز از این واقعیت ناشی می شود که بلاکچین پتانسیل این را دارد که با تهیه یک سکوی شفاف و تغییر ناپذیر و ارائه دید کامل از عرضه، کنترل بیشتری را برای همه بازیگران درگیر در این روند(از کشاورزان گرفته تا خرده فروشان) فراهم میکند. چیزی که شبیه یک زنجیره است.

با افزایش اختیار در صنعت زنجیره تأمین، بلاکچین و اینترنت اشیا، ۱۳۱ میلیارد دلار با جلوگیری از کلاهبرداری مواد غذایی در سطح جهان تا سال ۲۰۲۴ با ردیابی مواد غذایی در زنجیره تأمین ذخیره می شود. پس انداز قابل توجهی در کلاهبرداری مواد غذایی از اوایل سال ۲۰۲۱ به دست می­آید و هزینه های انطباق این تکنولوژی تا سال ۲۰۲۴ ۳۰٪ کاهش می یابد.

کیممیچ گفت: “در حال حاضر، سیستم­های ردیابی مواد غذایی به شدت به معاملات ثبت شده روی کاغذ تکیه می­کنند تا به طور دستی دارایی­ها را در سراسر زنجیره تأمین ردیابی کنند؛ یک سیستم ناکارآمد که از بین رفتن سوابق و عدم کارایی را به دنبال دارد. علاوه بر این، سوابق ثبت شده روی کاغذ را نمی توان بین همه کاربران زنجیره تأمین به اشتراک گذاشت و این مسئله باعث کاهش دید کلی زنجیره تأمین می شود”.

علاوه بر این، شرکت­ها اغلب برای انجام این کارها باید به واسطه­ها اعتماد کنند. همه اینها سطح پیچیدگی زنجیره تأمین را افزایش می­دهد و این مسئله به نوبه خود باعث افزایش ناکارآمدی، کلاهبرداری و تولید زباله می­شود”.

بلاکچین­های خصوصی یا “مجاز” می­توانند در داخل شرکت یا بین شرکای قابل اعتماد ایجاد شوند و در حالی که کنترل خود را بر روی دسترسی به اطلاعات در شبکه کنترل می­کنند، بصورت مرکزی اداره شود.

بلاکچین همچنین می تواند توسط شرکای تجاری، مانند فروشنده ابرهای رایانه­ای، ارائه دهنده خدمات مالی و مشتریان خود استفاده شود.

در حالی که دستگاه­های اینترنت اشیا که به همراه کالا ارسال می شوند، دنیای فیزیکی و دیجیتال را از طریق سنسورهای ردیابی مکان و مانیتورینگ دما و رطوبت پیوند می­دهند ، بلاکچین مکانی را فراهم می­کند که داده ها در آن ذخیره شوند و قابل دسترسی باشند. در این گزارش آمده است که کاربران دفتر ثبت بلاکچین نیز می­توانند تقسیم شوند تا داده­های حساس در زمینه تجارت در دسترس رقبا قرار نگیرند.

به دلیل اینکه حالت اولیه و تثبیت مفهوم بلاکچین در سراسر این صنعت در حال رشد است، قابلیت­های ذاتی فناوری توزیع شده در شرکت­ها از بین نمی رود. براساس یک مطالعه گارتنر ، ۲۰ درصد از ۱۰ فروشگاه جهانی تا سال ۲۰۲۵ از بلاکچین استفاده خواهند کرد.

جوآن جولیت، مدیر ارشد تحقیقاتی شرکت گارتنر،، در بیانیه ای گفت: “بلاکچین می­تواند به اعتماد مشتری­های فروشگاه‌ها کمک کند، و اعتماد و وفاداری را ایجاد و حفظ کند”. خرده فروشان مواد غذایی در حال آزمایش هستند و به دنبال اتخاذ فناوری بلاکچین برای تأمین شفافیت در محصولات خود نیز هستند. علاوه بر این، درک و اشاره سریع منبع محصول ممکن است مثل شناسایی محصولات مورد نظر، به شکل داخلی مورد استفاده قرار بگیرد. ”

تحقیقات جونیپر نشان داد که اینترنت اشیا و بلاکچین ارزش قابل توجهی را به بازیکنان زنجیره تأمین، از کشاورزان گرفته تا خرده فروشان و مصرف کنندگان ارائه می­دهند. بلاکچین و اینترنت اشیا با جایگزین کردن رویه های طولانی با قراردادهای خودکار، موجب صرفه جویی در هزینه ، کاهش ریسک و ایجاد شفافیت در تأمین زنجیره ها می شوند.

تحقیقات Juniper توصیه کرد که فروشندگان بلاکچین به دنبال استفاده از اینترنت اشیا باشند تا ذینفعان سراسر بازار تولید مواد غذایی را جذب کنند. در برخی موارد، این  اتفاق در حال رخ دادن است.

طبق گفته کیممیچ ، صنعت زنجیره تأمین در دو سال گذشته در فضای بلاکچین فعال بوده است.

در سال ۲۰۱۷ ، IBM Food Trust ، یک شبکه بلاکچین را بر اساس پروتکل Hyperledger راه اندازی کرد. از آن زمان ، این شرکت، گروه بزرگی از تهیه کنندگان مواد غذایی پیشرو را جذب کرده است که به عنوان بخشی از کنسرسیوم مشغول تست خدمات آن هستند.

در ماه اکتبر، شرکت IBM خدمات زنجیره تأمین مبتنی بر بلاکچین را با ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیا اعلام کرد و آن را به محصولات ارائه شده بلاکچین موجود این شرکت افزود.

سال گذشته، والمارت دو محصول آزمایشی را با استفاده از تهیه کننده انبه و گوشت به پایان رساند. شبکه بلاکچین پس از این که از لحاظ مفهومی تثیبت شد، حالا در حال تولید راهکارهای ردیابی مواد غذایی است. والمارت به عرضه‌کنندگان محصولات گفته که تا سپتامبر امسال وارد این زنجیره شوند.

محصولات موجود در زنجیره تأمین مبتنی بر بلاکچین همچنین توسط راه حل‌ ارائه شده شرکت IBM’s Food Trust  شامل طیف‌ غذایی از مرغ و انواع توت‌ها تا ماست و کاهو است. والمارت کانادا به تازگی شبکه “باربری و پرداخت” مبتنی بر کلکسیون زنجیره ای جهان را راه اندازی کرد.

کیممیچ گفت: “در حالی که شرکت IBM’s Trust Trust رهبر فعلی بازار در زمینه ردیابی مواد غذایی با بلاکچین با مالکیت ۱۸۸ سازمان است، سایر بازیگران این بازار امسال در حال حل این مشکلات به روش‌های مختلف هستند.”

کیممیچ افزود، اوراکل برای تقویت راه حل­های موجود در زمینه ردیابی دارایی­های خود با نظارت بر دما در زنجیره تأمین به همراه ضمانت و ردیابی استفاده می‌کند و این در حالی است که SAP در حال حاضر از ۵۶۵ محصول مختلف پشتیبانی می­کند و با ۷۰ درصد از بازار ایالات متحده تبادلات اقتصادی دارد.

در همین حال، شرکت Starbucks با مایکروسافت همکاری کرده است تا یک زنجیره تأمین زنجیره ای را با هدف ردیابی دانه‌های قهوه از مزارع به فروشگاهها و ایجاد یک برنامه تلفن همراه ایجاد کند که به مشتریان اجازه می­دهد تا مسیر زنجیره تأمین حبوبات خریداری شده و قهوه را بدانند.

شرکت GrainChain، یک سرویس تامین مواد غذایی زنجیره­ای مبتنی بر بلاکچین است که در مک آلن تگزاس مستقر است و همچنین با حدود ۱۰٪ از تولید کنندگان قهوه هندوراس یعنی حدود ۱۲،۰۰۰ کشاورز در حال انجام آزمایشی است که می‌تواند حدودا در آوریل ۲۰۲۰ به مرحله تولید کامل برسد.

ماکیاس گفت: “هنگامی که کشاورزان قهوه به سیستم‌های رسمی مالی و قراردادهای رسمی برای خرید دسترسی ندارند، تحت فشار قرار می‌گیرند.” “یکی از اهداف بزرگ در صنایع غذایی، یافتن راه حل هایی است که نه تنها بازده مالی بیشتری داشته باشد بلکه باعث افزایش توانایی تولیدکنندگان قهوه برای در اختیار گرفتن بازار شود.”

منابع خبر :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 12 =