بر اساس گزارشاتی از تحقیق جدید شرکت تحلیلگر برگ اینسایت (Berg Insight) تعداد چراغهای خیابانی هوشمند نصب شده در خیابانهای سرتاسر جهان، تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۴ میلیون عدد رسیده بود. با نرخ رشد مرکب سالانه به میزان ۲۴.۵ درصد، پیشبینی میشود که در سال ۲۰۲۳ تعداد این چراغها به ۳۱.۲ میلیون برسد.
اروپا با در بر داشتن تقریباً ۴۰ درصدر از چراغهای خیابانی هوشمند، بزرگترین بازار این چراغها را دارا است. بازار آمریکای شمالی که با درصد بالاتری از مالکیت چراغهای خیابانی شناخته میشود، شاهد استفاده پراکندهتری از چراغهای خیابانی هوشمند بوده است، اما با این حال، مبدأ بسیاری از بزرگترین تحولات جهانی میباشد. تا پایان سال ۲۰۱۸، در آمریکای شمالی حدود ۳۰ درصد از چراغهای خیابانی هوشمند نصب شدند. در دیگر نقاط جهان تا پایان سال ۲۰۱۸، ۳۱ درصد از این چراغها نصب شدند، و بخش بزرگی از این نصبها در بازار چین رخ داده است.
پیشروترین فروشگاه چراغهای خیابانی هوشمند در جهان، فروشگاه تلنزا در انگلستان است که تنها در فصل سوم سال ۲۰۱۹، توانست ۱۴.۴ درصد از چراغهای هوشمند متصل نصب شده را به خود اختصاص دهد. در میان سه فروشگاه برتر همچنین نام سیگنیفای و سنسوس را مشاهده میکنیم، که سنسوس توانست برترین فروشنده چراغهای خیابانی هوشمند در بازار سال ۲۰۱۷ باشد. این سه فروشگاه جمعاً یک سوم از تمام چراغهای خیابانی قابل کنترل و هوشمند در جهان را به فروش رساندهاند. شرکت آمریکایی آیترون (Itron) نیز یک شرکت پیشرو در بخش شبکه سازی است که در در سال ۲۰۱۸ به سیلور اسپرینگ نتورکس دست یافت. از دیگر فروشگاههای مهم روشنایی هوشمند خیابانها میتوان به این موارد اشاره نمود: گروه فناوری انرژی رانگوِن از چین؛ CIMCON لایتینگ، اکیوتی برندز، کورنت، LED رودوِی لایتینگ و DimOnOff از آمریکای شمالی؛ لوسی زودیان و SSE از انگلستان؛ روربری اینتک از ایتالیا؛ فلش نت از رومانی و تلماتیکس وایرلس از فلسطین.
لوی اوستلینگ، تحلیلگر IoT در برگ اینسایت میگوید:
“امروزه در حالیکه شبکههای رادیویی اختصاصی با ساختار مش یا ستارهای، اکثریت تاسیسات روشنایی هوشمند خیابان را به خود اختصاص دادهاند، به کارگیری فناوریهای LPWAN همچون NB-IoT و LoRa، به خصوص در بازارهای آسیایی و اروپایی به سرعت در حال افزایش است.”
وی همچنین اشاره کرد که بازار چراغهای خیابانی هوشمند تحت تحولات عظیمی قرار دارد، و در حال ورود به عصر جدیدی از رقابت است، که موفقیت فروشندگان با توانایی آنها در معرفی خود به عنوان ارائه دهندگان رقابتی پلتفرمهای مدیریتی و ارتباطی برای دستگاههای هوشمند شهری نهفته است.
“در سالهای آینده، فروشندگان باید راههای جدیدی برای جمعآوری اطلاعات از چندین حسگر و دستگاه هوشمند شهری بیابند، تا از تبدیل شدن به یک فروشنده جزئی سختافزاری جلوگیری نمایند.”