پنج سال پیش، یک سازنده املاک در پورتلند از یک طراح موبایل به نام سی پایک درخواست کرد تا در متفاوت ساختن یکی از آپارتمانهای جدیدش به کمک او بیاید. او آمار مشتریان خود را به خوبی میدانست، و آگاه بود که نسلی جوان از مستاجران آپارتمانها، به دنبال تجربه زندگی هوشمند در خانههای دارای فناوری جدید هستند. سی که به تازگی یک شرکت مصرف کنندگان موبایل را به فروش رسانده بود، به کمک این سازنده املاک شتافت، و دیری نپایید که فهمید بازار پنج میلیارد دلاری املاک چند خانوادهای ، پتانسیل بالایی در سازگاری با فناوریهای خانه هوشمند را دارا است.
شرکت IOTAS با پیشرفت سریعی که تا امروز داشته است، با ارائه پلتفرم خانه هوشمند به مستاجران آپارتمانها، صاحبان املاک و نصب کنندگانی که سیستمهای واحد همچون ترموستاتها، تشخیص دهندگان حرکت، امنیت و نورپردازی را نظارت میکنند، تبدیل به یکی از اعضای اصلی در استفاده از IoT به منظور حمایت از بازار اجاره آپارتمان شده است.
این شرکت از چهار سال پیش که آغاز به کار کرد، رشد سریعی را تجربه کرده است. این شرکت که تعداد نصب آن تا ۱۰۰۰۰۰ دستگاه هوشمند در بیش از ۷۰ جامعه رسیده است، اخیرا از سوی استارتاپ گریند بِی اریا، به عنوان استارتاپ سال ۲۰۱۹ شناخته شده است. در زمان ورود IOTAS به بازار، در صنعت املاک زمان کمی از کنفرانسها به فناوری خانه هوشمند اختصاص مییافت؛ اما پس از گذشت چند سال، حالا آپارتمانهای هوشمند جریان اصلی این صنعت را تشکیل داده و به تعداد زیادی از املاک بودجهای برای به کارگیری فناوریهای خانه هوشمند اختصاص داده شده است.
برخواستن از زمین
اندکی پس از همکاری سازنده املاک با سی، او به جرمی اشتاینهاور پیوست و به همراه یکدیگر یک پلتفرم خانگی هوشمند را ساختند تا از به حقیقت پیوستن این مفهوم اطمینان حاصل کنند. آنها ۴۰ مورد از دستگاههای خانه هوشمند را در یک واحد آپارتمان ۱۰۰۰ متر مربعی نصب کردند، تا تجربهای قدرتمند را از خانه هوشمند ایجاد نمایند. هدف آنها، ایجاد یک راهکار آماده برای جابجایی بود که محقق شد. به محض کامل شدن این پلتفرم بلندپروازانه، آنها مدل مفهومی خود را در یک کنفرانس صنعتی ارائه داده، و متوجه شدند که نسل بعدی آسایش را که صاحبان املاک تجاری به دنبال آن بودند، ایجاد کردهاند.
سی و جرمی به سرعت دریافتند که صنعت املاک ۱۳% از تولید ناخالص ملی ایالات متحده را تشکیل میدهد. شرکتهای املاک، از تنوع مشتریان خود به خوبی آگاهی دارند، و صاحبان املاک شاهد به کار گیری فناوری در زندگی مستاجران خود بودند، اما این تغییر هنوز در ساختمانهای آپارتمانی منعکس نشده بود. صاحبان املاک میدانستند که باید با فراهم آوردن پیشرفتهای فناوری در املاک خود، آنها را با دیگر ساختمانها متمایز ساخته و پاسخگوی نیازهای مستاجران نسل هزاره و عاشق فناوری باشند.
این دو پتانسیل تقاضای فناوری خانه هوشمند در بازار آپارتمانها را دریافتند. آنها به دنبال خرده فروشی دستگاهها نبودند، بلکه میخواستند دستگاههای هوشمند خود را به ساختمانها فروخته و به سرعت نصب نمایند. آنها میدانستند که طراحی راهکار برای چند واحد یکسان، بسیار آسانتر از طراحی برای خانههای جداگانه است. جرمی و سی با این تفکر، چند سال آینده را با پشتکار صرف طراحی و به کار گیری پلتفرم نمودند.
استراتژی و تلاش سخت آنها جواب داد؛ به صورتی که تنها در سال گذشته میزان نصب آنها تا ۵۰۰% افزایش یافت. سی پتانسیل زیادی برای تحول املاک آپارتمانی در پنج سال آینده قائل است، و پیش بینی میکند که اکثریت این املاک دارای سطحی از فناوری هوشمند باشند.
آسان نمودن تجربه IoT
هدف IOTAS، آسان نمودن تجربه خانه هوشمند برای ساکنان و مدیران املاک است. IOTAS با توسعه دهندگان و مدیران املاک همکاری میکند تا با مجموعهای از برنامهها شامل قفل در، ترموستات، کلید برق، پریز برق و سنسورهایی برای نظارت بر حرکت، دما و غیره، دستگاههای هوشمند را در آپارتمانها نصب کنند. ساکنان، این برنامهها را روی گوشی خود دانلود کرده و به یک خانه هوشمند دسترسی می یابند. این برنامهها دارای پیشفرضهای خودکار همچون “خوشامد به خانه” نیز هستند، که سیستمهای ترجیحی را برای زمانهای خاص تنظیم مینماید.
برنامه دیگری نیز به منظور بهبود بهرهوری عملیاتی برای مدیران املاک در نظر گرفته شده است. مدیران از این ابزار برای متصل ساختن واحدهای مسکونی و ایجاد اتوماسیونهای خود برای واحدهای خالی از سکنه، همچون دما، لوازم و نورپردازی استفاده میکنند. مدیران املاک میتوانند از این ابزار برای آماده سازی منازل پیش از بازدید استفاده نموده، و چراغها را روشن کرده و ترموستات را در دمای مناسب تنظیم نمایند. در صورت نادرست بودن هر مورد، این برنامه میتواند به مدیران املاک هشدار دهد؛ برای مثال هنگامی که سطح دما یا رطوبت در واحدهای خالی خارج از محدوده عادی باشد، اخطار ارسال میشود.
برنامه سوم، برای نصب و تامین خودکار طراحی شده است. در سالهای اولیه تاسیس IOTAS، این شرکت تا تعداد ۴۰ دستگاه را به یک باره نصب کرد و آموخت که راه اندازی این تعداد دستگاه در یک محل، فرآیند بسیار سختی است. از این رو، اصلاح فرآیند تامین تبدیل به یک هدف کوتاه مدت برای این شرکت شد. پس از گذشت سالها از رشد این شرکت، اکنون برنامههای تامین خودکار در این شرکت وجود دارند، که زمان نصب دستگاهها را از یک ساعت به ۱۵ دقیقه کاهش میدهند.
برنامه نهایی داخلی است و بر نحوه مدیریت سیستم و اطلاعات ساختمان و کاربران تمرکز دارد. پلتفرم IOTAS بر پایه فناوری موج Z سیلیکون لبز ساخته شده است. فناوری موج Z، دامنه بیسیم را در داخل و خارج از آپارتمان، و همچنین پارکینگ، پاسیو و همکف گسترش میدهد. این فناوری همچنین به افزایش عمر باطری و قابلیت همکاری و سازگاری با سیستمهای قبلی موج Z کمک میکند.
IOTAS گزارش کرده است که تعدادی از ساکنانی که آپارتمان را ترک میکرده اند، درخواست کردهاند که این فناوری را به خانه جدید خود انتقال دهند. به همین خاطر، این شرکت در تلاش است تا راهی را برای ساکنان فراهم کند که بتوانند از طریق یک اشتراک سیستمهای خود را ارتقا داده و IOTAS را به خانههای جدید خود منتقل کنند.
در آینده، IOTAS پیش بینی میکند که پلتفرم آن از تجربه خانه هوشمند فراتر رود. از دیدگاه آنها، خانه هوشمند تنها هوشمند سازی افراد در چهار دیواری محل سکونت آنها نیست، بلکه باید بتوانند این تجربه را با خود به هر کجای دنیا از جمله خودرو، محل کار، هتل و حتی مسافرت ببرند.