سونوس، استارت‌آپ دستیار صوتی اسنیپس را به ارزش ۳۷.۵ میلیون دلار خریداری کرد

این کمپانی شاهد رشد ۱۱% در درآمد سال ۲۰۱۹ بود، اما به دلیل مخارج افزایشی در حوزه‌ی تحقیق و توسعه در سه ماهه‌ی آخر سال خود ضرر کرد.

سازنده‌ی اسپیکرهای هوشمند سونوس برای نقش‌آفرینی فعال‌تر در عرصه‌ی کنترل صدا آماده می‌شود: سونوس مالکیت خود را بر استارت‌آپ دستیار صوتی اسنیپس واقع در پاریس و هلند اعلام کرده است. اسنیپس در حال توسعه‌ی پلتفرمی جهت راه‌اندازی دستیاران صدا برای اسپیکرهای هوشمند و دستگاه‌های دیگر است. سونوس برای این استارت‌آپ ۳۷.۵ میلیون دلار پرداخت کرده و طی این قرارداد دفتر اروپایی آن را با بیش از ۵۰ کارمند و پتنت‌هایش در حوزه صدا را، از آن خود کرده است.

مدیرعامل سونوس، پاتریک اسپنس، در مصاحبه‌ی خود با وِرایِتی وِنزدِی تاکید کرده که کمپانی برنامه‌ای مبنی بر رقابت با الکسای آمازون و دستیار گوگل که هر دو در اسپیکرهای فعال شونده با صدای شرکت سونوس در دسترس هستند، نداشته است. “ما دستیاری نمی‌سازیم تا بتوان هر چیزی را از او پرسید.” در عوض، هدف این خریداری ساخت چیزی است که بیشتر برای موزیک سفارشی شده باشد.

یکی از جنبه‌های جذاب تکنولوژی که اسنیپس توسعه داده آن است که بخش اعظم شناسایی صدا و درک زبان طبیعی روی خود دستگاه اتفاق می‌افتد، به این معنا که نیازی به آپلود صدای ضبط شده روی ابر نیست؛ چیزی که سونوس در ساخت ویژگی‌های صدای خود از آن بهره می‌گیرد. اسپنس می‌گوید: “ما می‌توانیم این کار را با در نظر گرفتن حریم شخصی انجام دهیم.”

اسپنس هنوز به گفتن جزئیات درباره‌ی اینکه چگونه و چه زمانی تکنولوژی اسپینس راهش را به محصولات سونوس باز می‌کند، تمایلی ندارد. اظهاراتش نشان می‌داد برای مشتریانی که تقاضای کنترل صدا می‌کنند اما به کمپانی‌هایی مانند آمازون و گوگل در ضبط صدا اعتماد ندارند، حریم شخصی می‌تواند جذاب باشد.

وی ادامه می‌دهد:” این امکانی است که ما می‌خواهیم به مشتریان ارائه دهیم. آزادی در انتخاب، بخش اعظم شعار ماست.”

سونوس خبر این خریداری را به همراه انتشار گزارش درآمد آخرین سه ماهه‌ی خود اعلام کرد که رشد پیوسته‌ی درآمد و البته افزایش هزینه‌های مشکل آفرین برای درآمد کمپانی را نشان داد. سونوس در چهارمین سه ماهه‌ی مالی خود که در ۳۰ سپتامبر پایان یافت، ۲۹۴.۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد، این مقدار در همین سه ماهه در سال گذشته ۲۷۲.۹ میلیون دلار بود. زیان خالص این شرکت از ۱.۷ میلیون دلار در سال گذشته به ۲۹.۶ میلیون دلار در سه ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرد، یعنی در هر سهم ۰.۲۸ دلار ضرر.

تحلیل‌گران بر اساس درآمد ۲۸۹.۴ میلیون دلاری، ۰.۲۱ دلار ضرر در هر سهم را پیش‌بینی می‌کردند. اسپنس می‌گوید بسیاری از افزایش هزینه‌ی سه ماهه به دلیل سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تحقیق و توسعه بود، از جمله افتتاح دفتر در سانفرانسیسکو و استخدام بخش زیادی از مهندسان استارت‌آپ روباتیک ورشکسته، آنکی. وی درباره‌ی نقشه‌ی راه تحقیق و توسعه‌ی کمپانی می‌گوید:” ما فرصت‌های بسیاری را پیش رویمان می‌بینیم.”

در طول یکسال مالی ۲۰۱۹، سونوس ۶.۱ میلیون اسپیکر و لوازم جانبی به فروش رسانده است. همچنین در طول این ۱۲ ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر،  ۱.۷ میلیون خانوار به مشتری‌هایش اضافه شده و اکنون در بیش از ۹ میلیون خانه حضور دارد. این خانوارها به طور میانگین صاحب حدود ۲.۹ اسپیکر از این شرکت هستند که این مقدار از آمار ۲.۸ اسپیکر سال گذشته بیشتر است.

این افزایش به نظر ناچیز می‌آید، اما برای سونوس قابل توجه است: مشتریان در حال حاضر ۳۷% از تمام محصولاتی که در سال ۲۰۱۹ خریداری شده را رجیستر کرده‌اند. مدیران کمپانی بر سر اینکه صاحبان سونوس تمایل دارند با گذشت زمان تعداد بیشتری اسپیکر بخرند و از این رو رشد کمپانی را سرعت بخشند، مدتی بحث کرده‌اند. اسپنس می‌گوید بازار عمومی، این بخش از داستان کمپانی او را هنوز به طور گسترده متوجه نشده است. “ما در رساندن محصولمان به سرمایه‌گذاران به قدر کافی موفق نبوده‌ایم.”

نگاه به مشتریان کنونی برای تسریع رشد نیز یکی از دلایل شراکت کمپانی با ایکیا است، که باعث فروش دو اسپیکر هوشمند فعال شده با نرم‌افزار و اجزاء سونوس در فروشگاه‌های این شرکت فوق‌العاده شده است.

سونوس از فروش ۳۰۰۰۰ اسپیکر در روز افتتاحیه ایکیا پرده برداری کرد. هرچند اسپنس می‌گوید این تعداد اولیه نشان می‌دهد مشتریانی که اسپیکر ایکیا فعال شده با سونوس را خریده‌اند برای خرید بیشتر باز می‌گردند. وی ادامه می‌دهد:”خریدار ایکیا همان مسیری را دنبال می‌کند که خریدار سونوس دنبال می‌کند.”

سونوس با افتتاح اسپیکر قابل حمل خود در سپتامبر گامی به بیرون از شرکت گذاشت. البته این کمپانی مدت زیادی است که برای افتتاح محصولات دیگری در بیرون از شرکت خود برنامه‌ریزی می‌کند و مدیران در نامه به سرمایه‌گذاران گفته‌اند که “این آغاز، سونوس را به سوی بازاری بسیار گسترده و‌ فراتر از بازار صوتی خانگی ۱۸ میلیارد دلاری که ما در این نقطه پیش‌بینی کرده‌ایم می‌برد.”

اسپنس در گفتگو با وِرایِتی درباره‌ی اینکه محصولات آینده چه شکلی هستند سکوت می‌کند، اما می‌گوید کمپانی با ترکیبی از شراکت‌هایی مانند ایکیا و محصولات خانگی در خارج از شرکت خود رشد خواهد کرد. وی می‌گوید:”شما خواهید دید که ما هر دو مسیر را انتخاب می‌کنیم.”

منابع خبر :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − هفت =