شرکت ژاپنی توشیبا، در بهار سال آینده پلتفرم اینترنت اشیائی را راه اندازی خواهد کرد که شامل شرکتهایی همچون گروه سافتبانک، شرکت مخابرات بیسیم KDDI، و توکیو گس است. شرکت توشیبا اخیرا اعلام کرده است که انجمنی از تقریبا ۱۰۰ شرکت ژاپنی، به نام انجمن همکاری ایفلینک، تشکیل خواهد داد. این گروه تا پایان مارس سال آینده (اواسط فروردین ماه) راهاندازی میشود.
بر اساس گزارش شرکت اطلاعاتی ایالات متحده، مجموع ارزش بازار جهانی اینترنت اشیاء در سال گذشته ۶۴۶ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲ حجم این بازار از مرز ۱ تریلیون دلار نیز می گذرد.
راه اندازی این پلتفرم میتواند قدمی مهم برای شرکت های ژاپنی باشد که در تلاش برای ورود به بخش رو به رشد فناوری هستند. بنابر اطلاعات دولتی اخیر، ۹۰% از کسب و کارهای ژاپنی از وجود متخصص فناوری اطلاعات بی بهرهاند.
هم اکنون بازار اینترنت اشیا تحت سلطهی شرکتهایی همچون جنرال الکتریک، هیتاچی و زیمنس قرار دارد که از سیستمهای اختصاصی خود استفاده می کنند.
کسب و کارهایی که در پلتفرم جدید توشیبا همکاری میکنند، از ابتدای کار نیازی به طراحی خدمات خود نخواهند داشت و با ترکیب محصولات دیگر شرکتها، می توان ظرف یک یا دو روز نمونههای اولیه را ساخته و زمان مورد نیاز برای تجاری سازی را کاهش داد.
این گروه از مدل وب سایت آمازون پیروی میکند؛ در این مدل به سازندگان دستگاههای هوشمند که از فناوری هوش مصنوعی الکسا استفاده می کنند کیتهای اتصال تعلق میگیرد. تا کنون بیش از ۸۵۰۰۰ محصول از طریق این اپلیکیشن توسعه یافته است.
حامیان این ابتکار عمل توشیبا بر این باورند که این امر می تواند به ترکیب فناوریهای جدید در راههای تازه کمک کند؛ مثلا قرار دادن سنسورهای وزنی در مقابل آثار هنری در موزهها، تا با شناسایی بازدیدکنندگان به ارائه خودکار راهنمایی بپردازد و یا خانههایی که با باز شدن قفل خانه، به صورت خودکار چراغها و تهویه هوا را فعال می نمایند.
همچنین توشیبا وب سایتی برای مصرف کنندگان راه اندازی خواهد کرد، که محصولات تولید شده توسط همکاران خود را در آن به نمایش بگذارد. فروشندگان نیز بدون نیاز به هیچگونه دانش برنامه نویسی، میتوانند به ترکیب و تطابق محصولات ارائه شده بپردازند.
شرکتها و سازمانهای انجمن ایفلینک، متعهد به پرداخت کارمزد سالانهای در حدود ۳۰,۰۰۰ تا ۳.۶ میلیون ین (۲۷۷ دلار تا ۳۳,۲۶۰ دلار) هستند، این میزان کارمزد به اندازه شرکت و عوامل دیگر وابسته میباشد.