استفاده از اینترنت اشیا برای بهبود تجربه خرید مشتریان در فروشگاه

ارزش دیجیتالی سالانه‌ای که تکنولوژی اینترنت اشیا در بخش خرده‌فروشی جهانی می‌سازد چیزی در حدود ۳ تریلیون دلار آمریکا است. حدود ۷۰% خرده‌فروش‌ها معتقد هستند که اینترنت اشیا روی روش کسب و کار آن‌ها در آینده اثر قابل توجهی خواهد گذاشت.

افزایش درآمد، کاهش هزینه و بهینه‌سازی‌های فرآیند کسب و کار مهم‌ترین مزایایی هستند که اینترنت اشیا به بازارهای خرده‌فروشی عرضه می‌کند. ابزارهای اینترنت اشیا علاوه بر این، حتی قبل از سفارش، شناخت بهتر علایق مصرف‌کنندگان را ممکن می‌سازد و به منظور بهبود ارائه کالاها به آن‌ها اطلاعاتی فراهم می‌کند.

مزایای ردیابی مشتریان در یک فروشگاه

گوتو دیجیتال، یک آژانس طراحی محاسباتی است که پتلفرمی برای اینترنت اشیا طراحی کرده که قبلا با دستگاه های اینترنت اشیای لیبلیوم مثل Meshlium اسکنر یکپارچه شده اند. هدف اصلی این دستگاه‌ها، تبدیل داده جمع آوری شده به اطلاعات باارزش و کاربردی برای کسب و کارها از طریق هوش مصنوعی است. Meshlium اسکنر می تواند از وضعیت بلادرنگ مشتری ها درون یک فروشگاه آگاه شود و این اطلاعات را برای پلتفرم طراحی شده‌ای بفرستد که قابلیت فهم رفتار مشتری، مسافت طی شده مشتری در فروشگاه و زمان کلی صرف شده در کل فروشگاه و بخش های مختلف را دارد.
بهبود تجربه خرید از فروشگاه تاثیر مستقیمی بر ارائه خدمات به مشتری و همچنین افزایش نرخ متوسط ورود به فروشگاه دارد که یکی از مهمترین مسائلل KPI در تجارت است.

Meshlium اسکنر شناسایی دستگاه های آیفون و اندروید و در کل هر دستگاهی که با رابط وای فای یا بلوتوث کار می کند را میسر می کند. میزان اسکن بلادرنگ وای فای با آخرین آپدیت‌های ایجادشده تا ۱۱ درصد افزایش یافته است. این دستگاه ها قادر هستند که حتی بدون اتصال به نقطه دسترسی مشخص، هر گوشی هوشمند، لپ تاپ، دستگاه های هندزفری در منطقه پوشش Meshlium  را شناسایی کنند. ازدحام افراد در سالن یک فروشگاه هوشمند، می‌تواند جهت فهم کلی حرکت مشتری‌ها در فروشگاه مورد تحلیل قرار گیرد. خرده‌فروشان با تحلیل این اطلاعات می‌توانند ساختار فروشگاه را با بازدیدهای کارآمدتر مشتری‌ها سازگار کنند. تجربه خرید در فروشگاه با نظارت بر ازدحام و درخواست های بلادرنگ مشتریان بازطراحی و کارآمد می‌شود. این مسئله فرصت پیاده‌سازی بازارهای دیجیتالی غنی یا رویدادهای تبلیغاتی در فروشگاه را ایجاد می کند.
با اندازه گیری داده‌های ناشناس دستگاه‌های موبایل که اسکنر Meshlium  ثبت می‌کند، خرده‌فروش می‌تواند رفتار مشتری را در نزدیکی شناساگرهای مختلف روی داشبورد بفهمد؛ این اطلاعات شامل موارد زیر می شود:

  • متوسط حرکت مشتری در درون فروشگاه، حداکثر و حداقل زمان ماندگاری مشتری در فروشگاه .
  • نمایش حرکت مشتری در نقاط مختلف فروشگاه (روی نقشه‌های گرمایی).
  • تحلیل و تجزیه آن طبق رفتار مشتری
  • پاسخ های بلادرنگ تجربه مشتریان حین خرید
  • مدیریت عملیاتی پرسنل داخل فروشگاه مثل چینش تعداد پرسنل در مناطق مختلف و تطبیق الگوهای رفتاری و میزان ورود مشتری‌ها

چگونه گوشی‌های هوشمند داخل یک فضای بسته را می‌توان شناسایی کرد

Meshlium ، شناسایی گوشی‌های هوشمند را از طریق اسکن مک آدرس انجام می دهد.این داده برای ایجاد گراف از مکان گوشی‌های هوشمند در فروشگاه تا زمانی که به وای فای متصل باشند مورد استفاده دستگاه‌های اینترنت اشیا قرار می‌گیرد. امواج رادیویی وای فای یکپارچه شده با اسکنر Meshlium  اجازه می دهد که اسکن دستگاه‌ها به شکل بلادرنگ در محدوده تقریبی پانصد متر( بسته به محدوده دید و شرایط ) به راحتی قابل انجام باشد. Meshlium اسکنر می‌تواند در باند فرکانسی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز شناسایی را انجام دهد. هر مک آدرس به منظور تطبیق با قوانین شناسایی، با دریافت یک شناسه یکتای موقت از طرف Meshlium  اسکنر شناسایی می شود. در حقیقت مک آدرس به اکانت کاربری یا ( در مورد دستگاه های شناسایی هندزفری ) شماره موبایل هیچ دستگاه خاصی برای ارتباط نیاز ندارد.

چگونه می‌توان برای کسب و کار ارزش ایجاد کرد
این پلتفرم با اندازه‌گیری تعداد بازدیدکنندگان، تجربه آن‌ها، رفتار در محیط و روند مصرف، به درک تجربه مشتری در فضاهایی از جمله خرده فروشی‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز خرید یا ادارات کمک می کند. در واقع هدف اصلی این دستگاه‌ها خلق دانش کسب و کار از داده‌های ثبت شده در دستگاه‌های اینترنت اشیا است. از نظر استراتژیک و بازاریابی، هدف اصلی این دستگاه‌ها به دست آوردن هوش کسب و کار از طریق سنجش رفتار افراد جهت افزایش کیفیت تجربه کاربر در یک فضای خاص است.
ارزش دیجیتالی سالانه‌ای که تکنولوژی اینترنت اشیا در بخش خرده‌فروشی جهانی می‌سازد چیزی در حدود ۳ تریلیون دلار آمریکا است. حدود ۷۰% خرده‌فروش‌ها معتقد هستند که اینترنت اشیا روی روش کسب و کار آن‌ها در آینده اثر قابل توجهی خواهد گذاشت.

افزایش درآمد، کاهش هزینه و بهینه‌سازی‌های فرآیند کسب و کار مهم‌ترین مزایایی هستند که اینترنت اشیا به بازارهای خرده‌فروشی عرضه می‌کند. ابزارهای اینترنت اشیا علاوه بر این، حتی قبل از سفارش امکان شناخت بهتر مصرف‌کنندگان را ایجاد می‌کند و اطلاعاتی برای بهبود ارائه کالاها به آن‌ها فراهم می‌کنند.

چه چیزی قابلیت تحلیل دارد؟

  • ترافیک داخل فروشگاه به منظور آگاهی از تعداد بازدیدکنندگان در یک بازه زمانی در یک فروشگاه یا نقطه خاص
  • رفتار دستگاه به منظور درک رفتار دستگاه‌های مرتبط با فروشگاه‌ها و مناطق مختلف
  • ارتباط با فروش، به منظور درک ارتباط بین ازدحام در فروشگاه ها و رفتار دستگاه ها با جریان پول
  • ارتباط با فشار کار، به منظور ایجاد رابطه بین ازدحام داخل فروشگاه، رفتار دستگاه‌ها و جریان پول با عملکرد کارکنان

علاوه بر اینها، این دستگاه‌ها یک چت بات را برای کمک به مدیریت فروشگاه به منظور فهم اتفاقات داخل فروشگاه به شکل بلادرنگ ارایه می کنند. از این ویژگی، برای تصمیم گیری‌های عملیاتی در حالت بلادرنگ به منظور بهبود حس مصرف کنندگان در زمان حضور در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. یکپارچگی دانش همه کسب و کارها و دیدگاه‌های ساخته‌شده از طریق پلتفرم اینترنت اشیا می‌تواند ارزش‌هایی متفاوت برای بازارهای کسب و کار تولید کند:

  • افزایش آگاهی مصرف کننده
  • شناسایی، اندازه‌گیری و تحلیل رفتار مشتری در کانال‌های آفلاین.
  • اندازه گیری آنلاین و آفلاین رفتار مشتری.
  • آگاهی از مکان‌هایی که مشتریان بازدید می کنند و زمان ماندن در آن مکان برای هر مشتری و ساعت دقیق آن
  • تحلیل مسیر طی‌شده داخل فروشگاه، تعداد بازدیدها و مناطقی که شاهد بیشترین توقف هستند.
  • یکسان سازی کانال های ( فیزیکی، وبسابت و اپلیکیشن) شناسایی بازدیدکنندگان
  • داشتن ابزارهایی برای ارتباط با مشتریان در داخل فروشگاه

بازگشت به سرمایه گذاری
به دست آوردن هوش کسب و کار با سنجش رفتار مردم و فهم حس‌وحال و تجربه حضور آن‌ها در مکان‌های خرید یا هر نقطه دیگری مزیت های تاکتیکی و استراتژیکی برای مدیر بازاریابی فراهم می کند.

  • هماهنگی زمان و محتوای کمپین‌های شما با زمان فروش
  • تحلیل نوع کاربران واردشده یا حاضر در هر نقطه فروشگاه
  • بهبود صف‌بندی از طریق آشنایی با تجربه خرید مشتری
  • دستیابی به نقطه بهینه عملیاتی به لطف پیش بینی تعداد مشتریان
  • فراهم‌ آوردن تجربه‌ای بهتر برای مشتری به واسطه‌ی دانش حاصل از تحلیل مشتریان
  • برنامه‌ریزی برای مدیریت مشتری‌محور طبق داده های دریافت شده
  • ارائه تجربه بهتر و واکنش سریع از طرف اپراتورها یا مدیران
منابع خبر :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 18 =