فروشگاه بزرگ ایکا (IKEA) یکی از بزرگترین فروشگاههای تامین کننده لوازم منزل در جهان است که فروش آن بیش از ۴۳ میلیارد دلار است. این شرکت به تازگی اعلام کرد که سرمایهگذاری قابل توجهی در بخش خانه هوشمند انجام داده است.
این شرکت در بخش خانه هوشمند تعداد زیادی دستگاه ارائه کرده است که از طریق اینترنت اشیا به هم متصل میشوند. این فناوریها در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار ارائه شد زمانی که ایکا دریافت که محصولات مربوط به سیستمهای روشنایی هوشمند، بلندگوهای هوشمند که از طریق تلفن همراه کنترل میشوند فروش خوبی دارند.
پیتر وندر پول از مدیران این شرکت میگوید: « ما تصمیمگرفتهایم تا به طور چشمگیری در بخش خانه هوشمند در ایکا سرمایهگذاری کنیم تا رشد سریعتری را تجربه کنیم. این بزرگترین کسب و کاری است که بعد از معرفی Children’s IKEA راهاندازی کردهایم.»
بدون شک این خبر برای ایکا هیجان انگیز است اما برای صنعت ادوات هوشمند اینترنت اشیا نیز بسیار جالب توجه خواهد بود چرا که علیرغم هایپی که از سال ۲۰۱۴ در مورد اینترنت اشیا ایجاد شده، هنوز این فناوری همهگیر نشده است و تعداد دستگاههای پیرامون ما که به اینترنت وصل شده باشند چندان زیاد نیست.
برای مثال نفوذ دستگاههای هوشمند در خانه آمریکاییها در سال ۲۰۱۸ تنها ۱۵ درصد بوده در حالی که میانگین جهانی آن ۷.۷ درصد است. ضریب نفوذ این ادوات در آمریکا به عنوان دومین کشور دوستدار اینترنت اشیا، ۸ درصد است.
با این حال ورود ایکا به بازار دستگاههای هوشمند میتواند عدم تعادل میان امید و واقعیت را تغییر دهد و موجب نفوذ بیشتر اینترنت اشیا در زندگی مردم شود. این شرکت در سال گذشته تقریبا یک میلیارد مشتری داشته که از ۴۲۲ فروشگاه این شرکت خرید کردهاند. ۲.۵ میلیارد بازدید نیز از وبسایت این شرکت انجام شده است که تمامی این بازدیدها و مشتریان میتوانن طیف وسیعی از دستگاههای اینترنت اشیا را خرید کرده و استفاده کنند.
البته هنوز سیستمهای متصل به اینترنت خیلی امن نیستند و خطر هک این ادوات وجود دارد. بنابراین اینترنت اشیا چالشهای امنیتی را هنوز دارد.