۶ گام برای موفقیت در اینترنت اشیا

پیاده‌سازی پلتفرم هدفمند اینترنت اشیاء برای دسترسی به مزایای محصولات هوشمند و متصل

دستیابی به نوآوری با قابلیت‌های متصل
اتخاذ رویکردی پیشرو برای پیدا کردن ارزشی جدید از طریق ابتکارات اینترنت اشیاء آسان است. بازار راه‌حل‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء شلوغ و گیج‌کننده است و کنترل دیگر اولویت‌ها آسان‌تر و سریع‌تر به‌نظر می‌رسد.
اما چه شرکت شما آماده باشد و چه نباشد، اینترنت اشیاء در حال تغییر دادن رویکرد کسب‌وکارها برای سود بردن از محصولات است. صدها روایت از موفقیت‌ها نشان می‌دهد که چگونه تولیدکنندگان با قابلیت‌های کامل اینترنت اشیاء، با توسعه و تحویل کارآمد محصول متصل، جریان‌های درآمدی تکرارشونده و نوینی ایجاد می‌کنند.
اما رسیدن به آن نقطه نیازمند فرآیندی از تغییرات است ، چه از نظر تکنیکی و چه تاکتیکی.
برای اینکه به رهبران کسب‌وکارها کمک کنیم تا در کنار افزودن محصولات متصل بیشتر به پورتفیلیوی خود الزامات تغییر را نیز درک کنند، مدل بلوغ محصولات متصل را ارائه داده‌ایم. این مدل بر اساس بهترین نمونه های عملی است که از صدها همکاری ده ساله با تولیدکنندگان محصولات در صنایع متنوع جمع‌آوری شده است.

مدل بلوغ محصول متصل، قابلیت‌ها، ملاحظات و الزاماتی را توضیح می‌دهد که سازمان‌ها در هنگام بهبود توانایی‌های خود به‌منظور کنترل ارزش از طریق محصولات متصل هوشمند تجربه می‌کنند.
داشتن یک مدل به رهبران کسب‌وکار کمک می‌کند تا شکل کلی تامین منابع موردنیاز برای حرکت سریع به‌سوی ایجاد ارزش را تجسم کنند. بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند به‌جای ساخت پلتفرم‌های هدفمند اینترنت اشیاء، آن‌ها را خریداری کنند تا خط زمانی و خط جریان تغییرات تکنیکی و تاکتیکی را کوتاه کنند. دلیل دیگری که شرکت‌ها چنین پلتفرمی را انتخاب می‌کنند این است که مدیریت محصولات متصل پیچیده است. ارتباط/اتصال میان افراد، شبکه‌ها و دستگاه‌ها/اشیاء گسترش پیدا می‌کند و داده‌های باارزشی همراه با آن اتصال‌ها/ارتباطات تبادل می‌شود. پلتفرم‌های مخصوص اینترنت اشیاء برای محصولات متصل مدیریت تک‌نقطه‌ای ارائه می‌دهند و امنیت و مقیاس‌پذیری را توسعه می دهند. زمانیکه کسب‌وکاری شروع می‌شود، نبایستی متوقف شود. حرکت به‌سوی مراحل بعدی بلوغ (۵ و ۶) برای دستیابی به حداکثر بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری محصول متصل مهم است. زمانیکه شرکت‌ها از آخرین مراحل نیز عبور می‌کنند، محصولات متصل هوشمند از طریق توسعه‌ و تحویل با منابع اندک، حلقه‌ی همیشگی ایجاد ارزش را دور می‌زنند.

تکمیل قابلیت‌های پلتفرم اینترنت اشیاء
PTC قوی‌ترین فناوری اینترنت اشیاء (IoT) در دنیا را دارد. در سال ۱۹۸۶، ما طراحی سه‌بعدی دیجیتال را متحول کردیم، و در سال ۱۹۹۸، مدیریت چرخه‌ی عمر محصول مبتنی بر اینترنت (PLM) را برای اولین بار وارد بازار کردیم.
اکنون پلتفرم اینترنت اشیاء و واقعیت افزوده‌‌ی (AR) پیشتاز ما و راه‌حل‌های اثبات‌شده دیگر دنیای دیجیتال و فیزیکی را بهم نزدیک می‌کند تا راهی که شرکت‌ها محصولات را تولید، تنظیم و به کار می گیرند را تغییر دهد و از نو بسازد. با PTC تولیدکنندگان جهانی و اکوسیستم شرکا و توسعه‌دهندگان می‌توانند روی امید امروز اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری کنند و آینده‌ی نوآوری را هدایت کنند. پلتفرم ما را فورستر به‌عنوان پیشگام در میان پلتفرم‌های اینترنت اشیاء تایید می‌کند.

مرحله‌ی یکم: متصل نشده

تولید کنندگان متصل نشده محدود هستند چراکه آن‌ها نمی‌توانند به‌طور کارآمد افراد، فرایند‌ها و اشیاء را متصل کنند. با این پرسش شروع کنید، اگر بتوانیم افراد، فرآیندها و اشیاء را متصل کنیم و به‌طور یکپارچه و ایمن اطلاعات را طوری ببینیم، به اشتراک بگذاریم و فعال کنیم که در میان آن‌ها تبادل شود، ممکن است چه اتفاقی بیفتد؟
بهترین فرصت خود را انتخاب کنید و مشخص کنید که برای طراحی، تحویل و سرویس محصولات جدید به چه قابلیت‌هایی نیاز دارید. سپس متصل شوید.
ملاحظات: فعال‌سازی پایه، اتصال شبکه، امنیت، خدمات میان‌افزار، خدمات ابری، توسعه‌ی اپلیکیشن/تولید نرم‌افزار و دیگر کارکردهای مدیریت دستگاه نیازهایی هستند که بایستی به هنگام راه‌اندازی محصول متصل مورد توجه قرار گیرند.
الزامات: نرم‌افزار نهفته، ارتباطات شبکه، پروتکل‌های دستگاه، تامین، پردازش داده‌ی بلادرنگ، سرویس‌های وب پیشرفته‌، امنیت، مدیریت داده.

مرحله دوم: متصل
پس از اتصال، شرکت‌ها می‌توانند برای دستیابی به رشد و موقعیت خدماتی پایدار به راه‌های جدیدی بیاندیشند. خدمات محصول متصل معمولا جریان درآمدی تکرارشونده‌ای ایجاد می‌کنند و نیاز به سرمایه‌ی ثابت کمتر دارند و حاشیه سود بیشتری فراهم می‌کند.
ملاحظات: تشویق به توسعه‌ی راه‌حل‌هایی که در مقابل تغییر انعطاف‌پذیرند و امکان کاربردهایی را می‌دهد تا بتوان روی تولید انبوه داده سرمایه‌گذاری کرد.
الزامات: دستیابی به مرحله‌ی دوم با اتصال محصول به شبکه (اینترنت، تلفن همراه یا ماهواره) کامل می‌شود و برگشت داده به سرور یا سیستم شرکت برای پردازش را فعال می‌کند.

مرحله‌ی سوم: خدمات
هر محصول موجود در پورتفیلیوی شرکت در مرحله‌ی سوم نیاز به خدمات و پشتیبانی دارد که با فعال‌سازی دسترسی از راه دور به‌منظور شناسایی، تشخیص و تحلیل مشکلات خدماتی راه‌اندازی می‌شود.
ملاحظات: موثرترین راه‌حل، به‌منظور پردازش و ذخیره‌ی داده‌ی ماشین، پلتفرمی ایمن و مقیاس‌پذیر و اپلیکیشن‌هایی برای تحویل خدمات از راه دور را ارائه می‌دهد.
الزامات: پلتفرم اینترنت اشیاء توسعه‌ی پلیکیشن‌ها را ممکن می‌سازد و شامل مجموعه‌ای از ابزار جهت پایش دارایی، دسترسی از راه دور و مدیریت از راه دور پردازش و محتوا است. راه‌حل ها میزبانی داده، امنیت و مقیاس‌پذیری را کنترل می‌کنند. همچنین ممکن است رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) انعطاف‌پذیری داشته باشد.

مرحله‌ی چهارم: تحلیل و بررسی
در مرحله‌ی چهارم، تمرکز رهبری IT روی آنالیز داده و توسعه‌ی ابزار و اپلیکیشن‌هایی است که کاربر با آن در تعامل است و تحلیل داده را آسان می‌کنند، اطلاعاتی ارائه می‌دهند و عملکرد کسب‌وکار را بهبود می‌بخشند.
ملاحظات: پلتفرم اینترنت اشیاء آماده برای شرکت‌ها که علم تحلیل توکار و ابزار ساخت داشبورد دارند به تیم شما کمک می‌کند تا با داده‌ی اینترنت اشیاء بینش عملی پیدا کنید.
الزامات: داده‌های محصولات متصل بایستی سازمان‌دهی شوند و طوری ذخیره شوند که گزارش و تحلیل آن‌ها آسان باشد.

مرحله‌ی پنجم: یکپارچه‌ سازی
تولیدکنندگانی که به مرحله‌ی پنجم رسیده‌اند می‌فهمند که “طلای” واقعی اینترنت اشیاء، گرفتن داده از محصولات متصل و یکپارچه‌سازی با سیستم‌های شرکت (CRM، ERP، PLM یا انبارهای داده) است. این امر پردازش‌های مهم کسب‌وکار را مانند مدیریت حلقه بسته‌‌ی دوره‌ی زندگی محصول بهینه می‌کند و ضرورتا آن‌ها را مبتنی بر اینترنت اشیا سازماندهی می‌کند.
ملاحظات: پلتفرم اینترنت اشیاءThingWorx به‌منظور یکپارچه‌سازی با سیستم‌های کسب‌وکار، با دادن داده‌ی اینترنت اشیاء از دارایی متصل به سیستم‌های CRM/ERP/PLM جهت بهینه‌سازی پردازش‌های کسب‌وکار چهارچوبی پیشنهاد می‌دهد.
الزامات: نخست، داده‌ی اینترنت اشیاء بایستی برای یکپارچه‌سازی با سیستم‌های دیگر در دسترس قرار گیرد. دوم، داده‌ی اینترنت اشیاء را با ادغام اطلاعات از محصولات متصل و اطلاعات منابع و سیستم‌های مکمل، ارزش افزوده را تحویل دهد تا با مردم و پردازش‌ها بتوانند همکاری کند و حتی ارزش بیشتری حاصل شود.

مرحله‌ی ششم: نوآوری
این مرحله هدف نهایی کسب‌وکارهای محصول یا دستگاه محور یعنی توسعه‌ی تجربه‌های جدید مشتری و جریان‌های جدید درآمد تکرارشونده از طریق توانمدسازی اینترنت اشیاء و واقعیت افزوده‌ است. نوآوری با توانمندسازی کاربران نهایی و مشتریان برای از نو ساختن تجربیات آن‌ها از طریق محصولات متصل هوشمند به دست می‌آید.
ملاحظات: پلتفرم هدفمند اینترنت اشیاء، نوآوران و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا با استفاده از واقعیت افزوده تجربیات همه جانبه بسازند و در نتیجه اینکه کاربران چگونه محصولات را می‌سازند، ارائه و خدمات می‌دهند را تغییر می‌دهند.
الزامات: سازمان بایستی بتواند اپیکیشن‌های معمولی بسازد که استفاده از محصولات را بالا ببرند. و رهبران و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بایستی بتوانند از محصولات داده‌ی فنی دریافت کنند.

نتیجه‌گیری و گام‌های بعدی
چه سازمان در توسعه‌ی محصولات متصل در ابتدای راه باشد و چه در سطح پیشرفته یا در صدر مدل بلوغ محصولات متصل باشد، پلتفرم هدفمند اینترنت اشیاء می‌تواند فرآیند تبدیل را ساده و موثر نماید، الزامات منابع و زمان دستیابی به سود را کاهش دهد.
پلتفرم اینترنت اشیاءThingWorx برای محصولات متصل قابلیت‌های کاملی ارائه می‌دهد، تحلیل داده برای سود کاربر و مشتری، اجرای اپلیکیشن‌ها و راه‌حل‌های اینترنت اشیاء، مدیریت دستگاه‌های متصل و ساخت تجربه‌های جدید و متغیر برای کاربران و مشتریان همگی جزو این دسته هستند.

دریافت فایل مقاله: IoT-6 Steps

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =